مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟

اگر شما هم اهل دنیای مارکتینگ هستید و روش های مختلف آن را دنبال می کنید، حتما تا الان با مدل های متنوع آن رو به رو شده اید، مدل هایی که به شما کمک می کنند تا مسیر مارکتینگ بهتری بچینید و بهتر رشد کنید. درمیان تمام مدل های معرفی شده برای مارکتینگ مدل بازاریابی SOSTAC از اهمیت ویژه ای برخوردار است، باید بگوییم که مدل sostac یک روش موثر و پرکاربرد در فرآیند بازاریابی دیجیتالی است که به کمک آن می توانید شرکت و کسب و کار خود را  به موفقیت برسانید. در این مطلب میخواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم که مدل بازاریابی SOSTAC چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم ؟

مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟

قبل از اینکه به بررسی دقیق تری از این مدل بازاریابی بپردازیم، نگاهی به تعریف کلی از “مدل” در بازاریابی داشته باشیم.

مدل چیست ؟

مدل ها در بازاریابی نقش اساسی را ایفا می کنند، بدین صورت که آنها برای مدل سازی بازار و کمک به کار بازاریابی و فروش طراحی می شوند، و براساس آنها استراتژی مشخصی برای مارکتینگ ایجاد می شود.

درواقع این مدل ها هستند که به شما این امکان را می دهند تا بتوانید نقشه راه خود را به درستی بچینید و فعالیت های خود را ادامه دهید.

برای داشتن یک مدل درست و اصولی، نیاز به اطلاعات دقیقی از کسب و کار خود، رقبایتان و همینطور پیش بینی آینده فعالیتتان دارید.

مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟

اگر بخواهیم به یکی از محبوب ترین مدل های مارکتینگ اشاره کنیم، قطعا مدل SOSTAC یکی از آنها خواهد بود. این مدل یک سیستم برای ایجاد و مدیریت طرح هایی است که شما در کسب و کارتان به آن نیاز دارید.

این مدل چارچوبی در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید پلن های مختلف مارکتینگ ایجاد کنید.این مدل به شما این امکان را می دهد تا طرح های خود را گسترش و توسعه دهید، از طرح های تجاری گرفته تا بازاریابی ارتباطات و بازاریابی را می توان به وسیله این مدل توسعه و گسترش داد.

هرکدام از اجزای این چرخه به تنهایی موثر نخواهند بود بلکه با کنار هم قرار گرفتن آنها، شما یک نقشه کامل و جامع خواهید داشت که می توانید با استفاده از آن به اهداف خود برسید.

چرا از این مدل استفاده کنیم ؟

شاید برای شما هم این سوال بوجود آمده باشد که، چرا باید از این مدل برای بازاریابی و مارکتینگ استفاده کنیم ؟

در ادامه این مطلب به بررسی مهمترین دلایل استفاده از مدل میپردازیم تا بتوانیم به سوال شما پاسخ دهیم.

  • ارائه ساختار واضح

ما در فعالیت های مارکتینگ خود، نیاز به یک ساختار و استراتژی مشخص داریم تا به راحتی آن را به خاطر بسپاریم. علاوه‌بر آن، ساختار واضح در کار مارکتینگ به ما کمک می کند که هدف و برنامه خود را راحت تر و بهتر برای مشتری توضیح دهیم.

  • مشتری محور بودن

می توان گفت که مدل SOSTAC  مشتری محور است. در واقع به وسیله آن می توانید اهمیت مخاطب و مشتریان، شرکای بالقوه، تاثیرگذاران بر کار و همچنین رقبایتان را در شرایط مختلف، بررسی کنید.

  • داشتن اهداف مشخص

قطعا می دانید یکی از مهم ترین فاکتورها در فعالیت بازاریابی، داشتن هدف است. در حقیقت باید گفت، این اهداف هستند که شما را در انجام کارها پیش می برند و تمامی مراحل براساس آن ها اجرا می شود. این مدل مارکتینگ، امکان دستیابی به چشم انداز آینده را به شما می دهد و از این نظر نقش مهمی را در فعالیت های بازاریابی دیجیتالی ایفا می کند.

  • ارائه تاکتیک‌ها

داشتن تاکتیک های کاربردی و قابل اجرا در فعالیت مارکتینگ، اهمیت ویژه ای دارد. زمانی که شما از این مدل بازاریایی در کسب و کارتان استفاده می کنید، امکان استفاده از تاکتیک های کارآمد تاثیرگذار را نیز به شما می دهد.

  • پایداری در اجرا و کنترل فعالیت

خوب است بدانید که مدل بازاریابی SOSTAC قادر است روش هایی را به شما ارائه کند که به وسیله آن استراتژی های مورد استفاده را بررسی، کنترل و نگهداری کنید. به زبان ساده، این الگوی مارکتینگ به شما کمک می کند که استراتژی مورد استفاده تان را حفظ و نگهداری کنید تا به نتیجه موثرتری در فعالیتتان برسید.

مدل بازاریابی SOSTAC چیست؟

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید SOSTAC مخفف موقعیت (Situation)، اهداف (Objectives)، استراتژی (Strategy)، تاکتیک ها (Tactics)، اقدامات (Actions) و کنترل (Control) است. هر حرف ، نشان دهنده بخش متفاوتی از برنامه بازاریابی دیجیتال است.

وضعیت situation جایگاه و تجارت شما در حال حاضر کجاست؟
اهداف objectives در پایان این طرح می خواهید کجا قرار بگیرید؟
استراتژی strategy چگونه و در چه بازه زمانی میخواهید به این هدف برسید؟ (دوست دارید در آینده در چه جایگاهی باشید؟)
تاکتیک ها tacticsچگونه میخواهید به هدف خود برسید؟ (در مقیاس کوچکتر برای ویژگی های کمپین شما کاربرد دارد)
اقدامات action چه کسی و در چه زمانی در این تجارت قراره  است وظیفه‌ای را انجام دهد؟
کنترل controlچگونه می خواهید پیشرفت های حاصل شده را ردیابی، کنترل و در آخر توسعه دهید؟

تمام اجزای طرح، ضروری و حیاتی هستند و هر کدام به نوبه خودشان اهمیت زیادی دارند. همانطور که گفتیم توجه به این نکته خیلی ضروری است که در مواجهه با اهدافت واقع بین باشید. چون بعضی از مشاغل، مدلی را بر اساس این الگو تنظیم و اهداف بزرگی را پیگیری می‌کنند، اما بعد از مدتی در اجرای آن دچار افت و کم کاری می شوند. در انجام این کار لازم است تمام جنبه های این طرح با جزئیات یکنواختی، در نظر گرفته شود و باید سعی کنید و مطمئن شوید که همه عناصر مختلف در حد امکان به بهترین نحو ممکن، با هم هماهنگ و در تماس باشند.

چه کسانی می‌توانند از SOSTAC استفاده کنند؟

هر کسی می تواند از این مدل استفاده کند. مهم نیست که در مرحله‌ ابتدایی کمپین هستید و تجارت جدیدی را شروع کرده اید یا سال هاست که کمپین شما شروع شده. استفاده از سوستاک هنوز هم برای کمک به شما، برای موفقیت در اهداف بازاریابی، نقش زیادی را ایفا می کند. اگه از زمان اجرای کمپین مدتی گذشته اما برنامه مشخص و مدونی ندارید، می توانید از اجرای ابن مدل در بازاریابی سود ببرید و به توانایی بالاتری برای نظارت بر روی عملکرد کمپین‌ های خود برسید.