نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

نرخ پرش یا Bounce Rate یکی از عواملی است که روی سئو سایت شما تاثیر زیادی دارد، ولی شاید همه با اهمیت و کاربرد آن به خوبی آشنا نباشند.

اگر بخواهیم با مثالی ساده آن را بیان کنیم می توانیم این طور فرض کنیم که : شما صاحب یک فروشگاه هستید، در طول روز شما مشتریانی دارید که وارد فروشگاه می شوند نگاهی به قفسه ها می اندازند  ولی در نهایت بدون پرسیدن سوالی و یا خرید از آنجا خارج می شوند ! در این شرایط شما یک مشتری را از دست داده اید یا می گوییم مشتری پرید !

در دنیای اینترنت هم این اتفاق می افتد، وقتی کاربری وارد سایتی می شود ولی هیچ تعاملی انجام نمی دهد و از آن خارج می شود دقیقا به همان معنی پریدن مشتری است. اگر این اتفاق در یک سایت دفعات زیادی رخ دهد می توان نتیجه گرفت این سایت از نظر کاربران جذابیت کافی و یا مطالب مفیدی ندارد و باید در ساختارهای خود تجدید نظر کنند.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

نرخ پرش چیست ؟

به زبان ساده نرخ پرش به تعداد کاربران گفته می شود که وارد سایت شما می شوند ولی بدون اینکه وارد صفحه دیگری از سایت بشوند از آن خارج می شوند. از این جهت می توان نتیجه گرفت که سایت شما برای کاربران جالب نبوده که باعث خروج آن ها از سایت شده است. هرچه نرخ پرش شما بیشتر باشد یعنی کاربران بیشتری از سایت شما بدون فعالیت خاصی خارج شده اند و این امر در بلند مدت روی سئو شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

حال این سوال پیش می آید که دانستن این نرخ چه فوایدی دارد ؟

شما با دانستن این نرخ می توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید :

  1. کدام یک از صفحات سایت شما برای کاربران جذابیتی ندارد.
  2. بیشترین صفحاتی که کاربران در سایت از آنها بازدید می کنند کدامند ؟
  3. پیدا کردن دلیل عدم جذابیت صفحات کم بازدید
  4. آیا شما نیازی به طراحی سایت مجدد دارید ؟
  5. کدام کلمات کلیدی که در سایت استفاده کرده اید ترافیکی برای سایت ایجاد نمی کنند.
  6. بهبود محتوای صفحاتی که نرخ پرش بالایی دارند
نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

چه عواملی روی نرخ پرش (Bounce Rate) تاثیر دارند ؟

  • محتوای مناسب سایت :

قبل از گذاشتن هر مطلبی روی سایت شما باید مخاطب هدف خود را بشناسید و بدانید چه نوع محتوایی آن ها را جذب سایت شما می کند، با داشتن شناخت کافی شما می توانید محتوایی تولید کید که نیاز کاربر شما را رفع می کند و باعث میشود نرخ پرش در سایت شما کمتر شود.

  • سرعت بارگذاری سایت :

اگر سایت شما سرعت خوبی نداشته باشد و کاربر برای دیدن صفحه موردنظر خود مجبور باشد مدت زمان زیادی را منتظر بماند، قطعا از  سایت شما خارج می شود و از راه دیگری به دنبال جواب سوال خود می گردد.

  • لینک های داخلی سایت :

    ممکن است کاربر در حین مطالعه مطلبی در داخل سایت، به مواردی برخورد کند که اطلاعات کاملی درباره آن نداشته باشد. اگر شما لینک های داخل متن را به صورت مناسب در صفحه قرار دهید، کاربر تمایل به خواندن مطلب جدید را از خود نشان می دهد و به این ترتیب نرخ پرش سایت شما کاهش خواهد یافت.

  • تطبیق کلمات کلیدی با مطالب سایت :

    تطبیق کلمات کلیدی با محتوای سایت مهم است زیرا کاربران انتظار دارند، محتوای مرتبط با کلماتی که جستجو کرده اند را مشاهده کنند. اگر مطلب مورد نظر با کلمه کلیدی جستجو شده هماهنگی نداشته باشد، کاربر بلافاصله سایت را ترک خواهد کرد.

  • ریسپانسیو بودن سایت :

امروزه بسیاری از کاربران اینترنتی از طریق تلفن های همراه شان به وب سایت ها مراجعه می کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) بسیار اهمیت دارد. کاربران، سایتی که در انواع صفحه نمایش به خوبی نشان داده نشود، را به سرعت ترک خواهند کرد.

  • تبلیغات :

استفاده نادرست و یا زیاد از حد تبلیغات روی سایت، موجب خروج سریع کاربران از سایت می شود. درست است که وب سایت ها برای کسب درآمد به تبلیغ روی سایت نیاز دارند اما استفاده بیش از حد تبلیغات موجب آزردگی خاطرکاربران سایت می شود و نرخ پرش سایت را بالا می برد.

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست ؟

نرخ پرش در چه حدی خوب است؟

آمارها و تخمین های زیادی درباره میزان نرخ پرش نرمال در وبسایت ها و کسب و کارهای مختلف منتشر شده است. درواقع هیچ کدام از این تخمین ها نباید مبنایی برای تحلیل‌ وبسایت خودتان باشد.

در کل نرخ پرش صفحه های وبسایت باید کم باشد اما نه به هر قیمتی!

اگر نرخ پرش تمام صفحه‌ های سایت شما بیش از حد انتظار است، باید برای کاهش آن کاری کنید. کار شما هم این است که دلایل احتمالی پرش کاربر را بررسی و اصلاح کنید.