10 معیار آموزش کارکنان که شما باید بدانید!

یکی از مشهورترین نقل قول‌های تجاری به نقل از پیتر دراکر (پدر فکر مدیریت) باز می‌گردد که می‌گوید: “اگر نمی‌توانید آن را اندازه‌گیری کنید، نمی‌توانید بهبودش بخشید”. وقتی که به درک معیارهای آموزش کارکنان می‌پردازید، این نقل قول بسیار مناسب است چرا که به چه دیگری رسیدگی کنید تا بتوانید نتایجی را نشان دهید و بهبودهای لازم را ایجاد کنید؟

معیارهای آموزش کارکنان

سال به سال ، بخش L&D سازمان ها با برنامه ریزی دقیق دوره های آموزشی را برای کارکنان خود فراهم می کند تا به اهداف تجاری آن سازمان نزدیک کنند و درکل کارکرد این سازمان بهینه سازی کنند.ولی آیا این آموزش ها نتیجه می­دهند؟و اگر نتیجه می دهد ، آیا این دوره کاملا بهینه سازی شده و نتیجه دلخواه را به دنبال دارد.

مدیران اجرایی معمولا در سرمایی گذاری بر روی آموزش های نسنجیده و بدون معیار یک دنده و لجباز هستند. این قابل درک هست ،چرا که همیشه سعی به کاهش هزینه ها هست و معمولا بودجه آموزش هاست که اول از همه تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد.

دنبال کردن معیارهای آموزش کارکنان به سازمان شما کمک می کند که این آموزش ها جذاب و گیراست و مهم تر از هر چیزی ، برای اهداف سازمان شما مفید است.

معیارهای آموزش کارکنان چیست؟

معیارهای آموزش کارکنان عملکردهای مختلف دارد ،از جمله:

  • ارزیابی کردن موفقیت یک برنامه آموزشی
  • اندازه گیری موثر بودن یک برنامه
  • استفاده کردن از بینش و داده ها برای همسویی آموزش با اهداف سازمان
  • تا بخش های مختلف یک برنامه آموزشی را ارزیابی کنیم

اهیمیت اصلی یک برنامه آموزشی مفید بودن آن است ، پس بیان برای مثال بگیم شما در یک شرکتی کار می کنید که از طریق اینترنتی لباس می فروشه.برای اینکه فروش سایت خودتون را بالا ببرید باید SEO سایتتون رو بالا ببرید تا راندمان بیشتری داشته باشید و در نهایت فروش بیشتری داشته باشید.ولی بعد از سنجش کوچیک می بیند که کارمند های شما توانایی لازم برای SEO کاری را ندارند پس شما یک دوره ی آموزشی برای اون ها فراهم می کنید. معیارهای آموزش کارکنان به شما کمک می کند تا به سوال های زیر جواب دهید:

  • آیا آموزش SEO به کارمندان موفقیت آمیز بوده ؟
  • آیا کارکنان از این آموزش راضی بودند؟
  • آیا فروش یا راندمان سایت شما پیشترفت کرده؟
  • آیا SEO سایت شما بهینه سازی شده؟
  • بقیه آموزش های لازم برای کار با SEO چی می تونه باشه؟

در یک سازمان ، نتیجه آموزش ها آشکارتر هستند زمانی که هدفی از این آموزش ها هست. فرض کنید هدف شما اینکه بازدید سایت خودتون رو طی شش ماه آینده 15% درصد افزایش دهید.در این موقع شما می توانید آموزش های لازم را فراهم کنید تا به این هدف برسید – و در نتیجه می توانید این معیارآموزشی رو با معیار های تجاری مقایسه کنید.

چرا شما باید از معیارهای آموزش کارکنان در ارزیابی یک آموزش استفاده کنید؟

استفاده از معیارهای آموزش کارکنان در ازریابی یک آموزش به شما در گرفتن تصمیمات سنجیده کمک می کند. اطلاعات مضر رو حذف می کند و از گرفتن تصمیمات بر روی هوا جلوگیری می کند.از دید یک سازمان عدالت آیینی ایجاد می کند و سرمایه گذاری در آموزش را موجه می کند.

علاوه براین،استفاده از معیار های آموزشی این اجازه می دهد که:

  • عملکرد مالی ارزیابی شود – شما می توانید معیار های آموزشی را با معیار های عملکرد مالی ربط دهید(e.g., ROI, liquidity, profitability measures)
  • تا عملکرد را در طول زمان دنبال کنید – استفاده از همین معیارها و KPIs به شما این اجازه را می دهد تا هر پیشرفت چشم گیری رو که نتیجه این اموزش هاست را مشاهده کنید.
  • آموزش معیار ها به رقبا – استفاده از معیار های ثابت به شما این اجازه را می دهد تا برنامه آموزشی خودتون را با برنامه رقبا مقایسه کنید و ببنید که شما کم خرجی یا ولخرجی می کنید.
  • شفاف سازی در ارتباط با کارکنان – شما می توانید ارزش آموزش ها و ارزش سرمایه گذاری در اون را به کارکان نشان دهید .

یکی از مهمترین دلایل جدا شدن کارمندان از یک سازمان کمبود آموزش هاست.استفاده از معیارهای آموزش کارکنان می توانند یک راه ساده برای معلوم کردن ارزش سرمایه گذاری روی آنهاست .گاهی وقت موضوع  درباره کار های انجام شده نیست بلکه چگونه ارزش ها دیده می شوند.

معیارهای آموزش کارکنان

معیارهای کلیدی در آموزش کارکنان

در ارزیابی آموزشتان، شما می توانید از معیار های مختلفی بسته به هدفی که دارید استفاده کنید – اندازه گیری رضایتمند و گیرا بودن آموزش ، برنامه ریزی کردن بر روی بودجه آموزش ها ،بهینه کردن سازی شرکت کردن و نرخ موفقیت، و یا ارزیابی کردن نتیجه های تجاری ، در اینجا 10 معیار رایج آموزشی آورده شده است.

  1. هزینه آموزش برای یک کارمند

این یک معیار ساده است که کل هزینه ی صرف شده تقسیم بر تعداد کارکنان می شود .این می توانند برای یک برنامه خاص یا مجموع کل آموزش های انجام شده در طول یک سال مشخص باشد.این فرمول به شکل زیر است:

هزینه­ی آموزش یک کارمند = هزینه آموزش / تعداد کارکنان

برای مثال :بیان بگیم که 100000$ صرف آموزش ها طی یک سال شده و شما 75 کارمند دارید .

          هزینه آموزش برای یک کارمند = 100000$ /75 = 1333.33$

برای نمونه ، متوسط صنعت آموزش .هزینه صرف برای هر کارمند در سال 1046$ است.پس شما می توانید بسنجید که آیا شما ولخرجی می کنید یا این هزینه موجه است.علاوه بر این شما می توانید از این معیار برای برنامه ریزی بودجه آموزشی سال آینده استفاده کنید.

  1. مشارکت یادگیرنده ها

مشارکت یادگیرنده ها میزان تلاش و زمانی که هر کارمند صرف فرایند آموزش اندازه گیری می کند.این به این معنی است که کارمند ها زمان برای ثبت نام و یادگرفتن محتوای آموزش می کنند.
هرچند هیچ راهی برای اندازه گیری این معیار نیست ، ولی یکسری امار های درگیری است که می توانید به آنها مراجعه کنید .این شامل زمانی که صرف یک دوره یا برنامه می شود نیز هست .بیشتر سیستم های سامانه مدیریت یادگیری (Learning Management System) این قابلیت رو دارند .عملا هر چقدر بیشتر یک کار آموز زمانش رو بر روی این سیستم صرف می کنند و از ویژگی های مختلفش استفاده می کنند ،یعنی بیشتر درگیر این سیستم هستند.

با این حال ،ممکن است این همیشه درست نباشد ،در بعضی مواقع ، دانش آموزان فقط بخش های مختلف سایت را “کلیک” می کنند .به همین دلیل ، برای اندازه گیری درگیری ،معمولا شما باید با معیار دیگه مثل نرخ کامل کردن دوره،مقدار رضایتمندی و عملکرد کارمندها ترکیب کنید.

  1. اثرآموزش ها بر روی سرمایه

Return on investment (ROI) آموزش ها مفید بودن و بهینه بودن ، سرمایه ای که صرف شده را ارزیابی می کند.معمولا این با درآمد بیشتر و نتیجه تجاری مرتبط است.نیازی نیست که شما ROI هر عمل آموزشی سازمانتون رو حساب کنید. معمولا شما فقط برای 5% موثرترین برنامه های آموزشی از این واحد کلیدی استفاده می کنید.

یکی از پر طرفدارترین روش محاسبه ROI آموزش ها بصورت زیر است:

            Training Return on Investment = (Return of Benefit – Investment Cost) / Investment Cost x 100

فرض کنید شما 45000$ صرف آموزش ها می کنید تا سرعت پاسخ گویی به مشتریان رو برای حل یک مشکل افزایش می دید. در نتیجه رضایت مشتری ها و فروش افزایش پیدا کرد ، که باعث ایجاد 100000$ سود از طریق فروش ها شد.

بنابراین:

($100,000 – $45,000) / 45 000 x 100 = 122% return on investment of training. 

  1. رضایتمندی از تجربه آموزش

این یکی از محبوب ترین معیارهای آموزش کارکنان است و معمولا در انتهای نظرسنجی های آموزشی پیدا می شود. برای نشان دادن میزان رضایت کارآموز ها از آموزش هایی که تجربه کردند استفاده می شود. می تونید از شاخص خالص ترویج(Net Promoter Score) استفاده کنید برای سوال “چقدر احتمال دارد که شما این آموزش رو به دوستان یا همکاران خود پیشنهاد بدید” کنید تا آمار رو جمع آوری کنید و معیار رضایتمندی از تجربه آموزش ارزیابی کنیم.

معیارهای آموزش کارکنان

این یک معیار عالی برای ارزیابی کردن که آیا از دید کارآموز آموزش موفقیت آمیز بوده یا خیر. برای شاخص خالص ترویج(Nps)   هر امتیازی بین 0 تا 30 خوب است،هر چیزی بالاتر از 30 عالیست و امتیازی زیر 0 چیزی که جای نگرانی دارد.

  1. کارایی عملیاتی

اگر آموزش مفید باشد و به مهارت های لازم برای بهینه سازی پروسه کار کردن اشاره کند باید کارایی عملیاتی رو افزایش بدهد.

به عنوان مثال، شما ممکن است در حال حاضر 40٪ از مهلت های خود را از دست داده باشید. اگر برنامه آموزشی کارکنان برای پرداختن به این مسئله خاص اجرا شود، بهبود قابل توجهی واقع خواهد شد (به عنوان مثال، کاهش به 20٪ یا 5٪ در طول زمان). معیارهای عملیاتی مانند “زمان تعمیر”، “زمان بازیابی”، “زمان خرابی”، “هزینه بر کلیک” می توانند قبل و بعد از آموزش اندازه گیری شوند تا هر گونه بهبود کارایی را نشان دهند.

  1. آمار شرکت در یک دوره

این برای ارزیابی تعداد دانش آموزانی که در یک دوره شرکت می کنند.شما می توانید از این معیار ، به عنوان مثال می توانید از این معیار برای بهینه سازی چگونگی مطلع کردن آموزش به کارمندان استفاده کنید.

شاید اینجا بهتر است از روش A/B Testing استفاده کنید. این به منظور استفاده از پیغام های متمایز برای ارزیابی کردن موثر بودن عکس ها و عنوان های مختلف برای وقتی دوره آموزشی رو برای کارمندان عنوان کنید است.

علاوه بر این ، مشخص می کند که آیا دوره عنوان شده مناسب کارمند ها است .شما می توانید کار های کوچیکی برای افزایش شرکت در دوره ها انجام بدید(مثلا می تونید مدیران رو تشویق به تبلیغ کردن دوره ها به گروهاشون بکنید) و ببینید که به مرور زمان چه تاثیری دارد.

  1. نرخ کامل کردن دوره

بالاخره،کارآموزانی در دوره ی شما ثبت نام کردند! اما تنها 50 تا از 1000 نفری که ثبت نام کردند 100% این دوره رو تموم کردند .نرخ کامل کردن دوره ، مقدار کامل شده یک دوره توسط  یک کار آموز رو نشان می دهد.

معیارهای آموزش کارکنان

برای تشویق تموم کردن یک دوره می توانید  از روش های خلاقانه ای استفاده کنید ، به عنوان مثال محتوای آموزش را کوتاه  و ساده تر کنید .

  1. نرخ حذف کردن دوره

این نشانه ی دیگه ای برای نشان دادن تعداد کارآموزان یک دوره رو شروع کردند که کاملش نکردند و یا حذفش کردند .این یک معیار برای سنجش کیفیت محتوای آموزشی است ، یا حتی نشانه مشکل سازگاری مرورگر با پلتفرم آموزش آنلاین می باشد.در حالت ایده عال شما مرحله حذف شدن دوره رو ارزیابی کنید . این به شما درپیدا ایرادات در یک بخش بخصوص دوره تون کمک می کنه.

  1. ارزیابی نرخ موفقیت و ارزیابی امتیازها

نرخ موفقیت تعداد کارکنانی را که یک دوره را کامل کردند یا حذف کردن اندازه گیری می کنند.برای مثال 200 کارکنان در آخر یک دوره ای  آزمون می دهند ، از این تعداد فقط  45 نفر در آزمون موفق می شوند ، این یعنی نرخ موفقیت 22.5% بوده.

این می تونه نشانه سخت بودن آزمون باشه ، یا شاید این سختی هدفمند بوده تا بهترین کارکنانی رو جدا کند.اگر نرخ موفقیت و امتیازات ارزیابی شد شما به شکل چشم گیری پایین باشد ،شما می توانید علتش را ارزیابی کنید.آیا دانش آموزان زمان زیادی صرف تموم کردن دوره کردند و فراموش کرده اند اول دوره چه چیزی رو یاد گرفته اند؟ یا شاید سوالات جزییات غیر ضروری داشت؟

بعضی وقت ها موفق شدن در یک ارزیابی یا آزمون ضروری هست، و دانش آموزان باید دوباره تلاش کنند تا زمانی که در اون موقق شوند. در یادداشت نظارتی، این نرخ‌ها و امتیازات ارزیابی هنگام گزارش آمار برای آموزش مورد نیاز است.

معیارهای آموزش کارکنان
  1. عملکرد کارمند بعد از آموزش دیدن

عملکرد کارمند بعد از آموزش دیدن تمرکز بر پیشرفت عملکرد کارمند ها پس از آموزش دیدن دارد.تاثیر آموزش ممکن است بلافاصله یا در طی یک زمان طولانی ،بسته به پیچیدگی مهارتی که یاد گرفته شده قابل رویت باشد.

شما می توانید از طریق دنبال کردن معیار های عملکرد کارکنان مثل میزان فروش ها یا سطح کیفیت اولین تماس (First-Call Resolution) یک کارمند یا درآمد هر کارمند در سطح یک سازمان ،قبل و بعد از آموزش و با مقایسه کردن نتیجه اندازه گیری کنید. مثل ROI فقط برای موثر ترین آموزش ها ارزیابی کنید.

چطوری این اطلاعات را بدست آوریم؟

برای جمع آوری اطلاعات برای معیارهای آموزش کارکنان ،شما باید به موارد زیر توجه کنید.

  • سامانه مدیریت یادگیری (Learning Management System) -این سامانه تمام داده های اصلی از جمله نرخ کامل کردن دوره ، نرخ ثبت نام،نمرات ارزیابی شده،نرخ موفقیت دوره و برخی از معیار های عملکردی را در بر دارد.
  • نظرسنجی – این به شما در جمع آوری اطلاعاتی مثل امتیاز رضایت از آموزش و داده کیفی درباره موثر بودن آموزش شما کمک می کند.
  • گروه تمرکز( focus groups) – گاهی برگزار کردن گروه تمرکز کارمندان جهت گرفتن نظرات صادقانه و باز در مورد آموزش های انجام شده مفید است.
  • اطلاعات عملکرد کارکنان – این اطلاعات نشان دهنده هر پیشرفت دیده شده در طول زمان است که نتیجه آموزش هاست
معیارهای آموزش کارکنان

حرف آخر

آموزش مفید کلید پایدار نگه داشتن سازمان شماست. به همین دلیل شما باید مطمئن باشید که نتیجه دلخواهتون رو به ارمغان می آورید. دنبال کردن معیارهای آموزش کارکنان درست به شما کمک می کند تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید.