سئو یا SEO چیست؟

SEO مخفف کلمه ی Search Engin optimization است که در واقع معنای آن بهینه سازی سایت از نظر موتورهای جستجوگر می باشد. SEO یک روش است که به موتورهای جستجو کمک می کند سایت خود را بالاتر از میلیون ها سایت دیگر در پاسخ به یک پرس و جو جستجو پیدا کند و سایت شما را رتبه بندی کند. بنابراین SEO به شما کمک می کند تا از موتورهای جستجو ترافیک دریافت کنید.

زمانی که در یک موتور جستجوگر، یک جستجو را انجام می دهید و دکمه ی enter را می فشارید، یک لیست نتایجی از وب سایت ها که شامل جستجوی شما نیز است به شما می دهد. معمولا کاربرها از سایت هایی بازدید می کنند که در ابتدای لیست نتایج واقع شده است.

اگر بخواهید بدانید چرا یک سری از سایت ها در ابتدای این لیست قرار دارند و یک سری در نتایج پایین تر قرار دارند، لازم است بدانید که دلیل این آن است که یک سری از نظر تکنیکی بیشتر روی بخش بهینه سازی سایت از نظر موتورهای جستجو یا همان SEO بیشتر کار کردند.

موتورهای جستجوگر چگونه کار می کنند:

حقیقتی که در ابتدا باید بدانید این است که موتورهای جستجوگر، انسان نیستند. در حالی که این ممکن است برای همه واضح باشد، تفاوتی بین اینکه چگونه انسان ها و موتورهای جستجوگر صفحات وب را مشاهده می کنند وجود دارد. برخلاف انسان ها، موتورهای جستجوگر متن خوان هستند.

با وجودی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است، موتورهای جستجوگر به دور از موجودات هوشمند هستند که بتوانند زیبایی یک طراحی را احساس کنند یا از صداها و حرکت در فیلم لذت ببرند. در عوض خزیدن در وب موتورهای جستجوگر، به دنبال موارد خاص سایت (به طور عمده متن) برای دریافت ایده هایی درباره سایت می پردازند. موتورهای جستجو برای انجام نتایج جستجو – کاوش (crawling)، نشان دادن (indexing)، پردازش (processing)، محاسبه ارتباط (calculating relevancy)، چندین فعالیت را انجام می دهند.

بهینه سازی seo مشاوره رایگان

مرحله اول: موتورهای جستجوگر در وب سایت ها کاوش می کنند تا چیزهایی که در سایت ها وجود دارد را ببینند که اینکار توسط یه نرم افزاری انجام می شود که آن را کاوشگر (Crawler یا Spider)(googlebot مخصوص گوگل) می نامند. Spiderها لینک ها را از یک صفحه به صفحه دیگر دنبال می کند و همه چیز را در مسیر خود پیدا می کند

با در نظر گرفتن تعداد صفحات وب (بیش از 20 میلیارد)، غیرممکن است که Spiderها روزانه از یک سایت بازدید کنند تا ببیند آیا صفحه جدید ظاهر شده یا صفحه ای که تغییر کرده است.

بعد از مرحله ی کاوش مرحله ی نشانه گذاری یا (Index) است. این نشانه گذاری ها در یک دیتابیس بزرگ ذخیره می شود. روند نشانه گذاری، شناسایی کلمات و عباراتی است که بهترین توصیف صفحه و اختصاص دادن صفحه به کلمات کلیدی خاص است.

هرکدام از الگوریتم های جستجو دارای وزن نسبی متفاوتی برای عوامل مشترک مانند چگالی کلمات کلیدی، لینک ها یا متا تگ ها هستند. به همین دلیل است که موتورهای جستجوی متفاوت صفحات نتایج جستجوی مختلف را برای رشته جستجوی مشابه ارائه می دهند. که از موتورهای جستجوگر بزرگ می توان به Google ، Yahoo و Bing .اشاره کرد

آخرین مرحله در فعالیت موتورهای جستجو، بازیابی نتایج است.

تفاوت میان موتورهای جستجوگر بزرگ:

اگرچه قاعده ی اصلی تمام موتورهای جستجوگر یکی می باشد، ولی تفاوت های کوچکی دارند که باعث تغییرات بزرگ در بین آن ها می شود به طور مثال بین Google و Bing.

برای موتورهای جستجوگر متفاوت، عوامل مختلف مهم هستند. وقت هایی بود که متخصصان SEO به این نتیجه رسیدند که الگوریتم های Bing به طور عمدی ساخته می شوند و فقط مخالف آن هاست. در حالی که این ممکن است دانه ای از حقیقت باشد، حقیقت این است که موتورهای جستجوی بزرگ مانند موضوعات مختلف و اگر شما قصد تسخیر بیش از یکی از آنها را دارید، باید به طور کامل بهینه سازی کنید.

نمونه های زیادی از تفاوت بین موتورهای جستجو وجود دارد. به عنوان مثال، برای یاهو و بینگ، فاکتورهای کلید واژه در صفحه اهمیت اساسی دارند، در حالی که برای Google لینک ها بسیار بسیار مهم هستند.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی مهم ترین عنصر سئو برای تمامی موتورهای جستجوگر هستند که همان چیزی است که رشته های جستجو با آن منطبق هستند. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای بهینه سازی، اولین بار و مهم ترین گام موفقیت سئو است.

اگر در این اولین گام شکست بخورید، جاده پیش رو خیلی زود است و به احتمال زیاد شما تنها زمان و پول خود را هدر می دهید. راه های بسیاری برای تعیین اینکه چه کلمات کلیدی برای بهینه سازی وجود دارد و معمولا فهرست نهایی آنها را پس از تجزیه و تحلیل دقیق از آنچه که مردم آنلاین جستجو می کند، چه کلمات کلیدی رقبای شما انتخاب شده و بالاتر از همه – که کلمات کلیدی که شما احساس می کنید وجود دارد بهترین سایت خود را توصیف کنید.

بهینه سازی seo مشاوره رایگان

ویدیویی درباره سئو

طراحی سایت

همین الان شروع کنید

درخواست بررسی سایت

مقالات مرتبط

با خواندن مقالات به روز سایت بینا، مهارت های خود را در طراحی سایت افزایش دهید و همچنان در رقابت با رقبایتان، پیشتاز باشید.