مصاحبه داود حوری زاده با اتحادیه صنف فناوران

در مصاحبه ای که که با روابط عمومی اتحادیه فناوران انجام شد، داود حوری زاده، عضو کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه فناوران رایانه، بیان کرد:

عدم عقد قرارداد عامل بروز اختلاف در زمینه طراحی وب سایت است.

امروزه به دلیل اهمیت حضور در فضای مجازی، اکثر شرکت‎ها و سازمان‎های دولتی و خصوصی از روال سنتی خود خارج شده و با متمایز نمودن وب سایت جهت جلب رضایت مشتریان، فعالیت اینترنتی خود را متحول کرده‎اند که به تبع آن تمایل به ایجاد کسب و کارهای نرم افزاری به خصوص در زمینه طراحی وب سایت و خدمات آن نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است و طی سال‎های گذشته افراد زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت شده‎اند. اما با توجه به اینکه فعالان این رسته شغلی زیر نظر هیچ تشکل صنفی ساماندهی نشده‌‎اند، روز به روز شاهد افزایش حجم شکایات دریافتی کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه صنف فناوران رایانه هستیم که اغلب به دلیل قراردادهای ناقص و عدم اطلاع طرفین از حقوق قانونی خود در این رابطه است.

روابط عمومی اتحادیه فناوران- داود حوری زاده عضو کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه فناوران رایانه در مورد عمده شکایت‎هایی که در حوزه نرم افزار به خصوص در زمینه طراحی وب سایت و خدمات آن به این کمیسیون ارجاع می‎گردد، اظهار داشت: شکایات در حوزه وب سایت به پنج بخش دامنه، هاستینگ، پلتفرم، سئو و همچنین افراد فریلنسر مربوط می‎شود که برای جلوگیری از بروز شکایت، در هر بخش باید قراردادی مفصل با قید تمام موارد ضروری انعقاد شود.

طراحی سایت

ضرورت ارایه فاکتور رسمی برای ثبت دامنه

حوری زاده با بیان اینکه در حال حاضر داشتن سایت جزو الزامات هر کسب و کاری شده است، گفت: اولین قدم داشتن یک وب سایت ثبت دامنه و گام دوم تهیه هاست است. وی با اشاره به شکایت‎های ثبت دامنه وب سایت گفت: اکثر شکایاتی که در این زمینه به اتحادیه ارجاع می‎گردد به دلیل عدم ارایه فاکتور رسمی توسط شرکت ارایه دهنده دامنه و قید تمامی موارد ضروری در آن است. در بسیاری مواقع از سوی شاکی این موضوع مطرح می‎شود که شرکت دامنه را به آنها تحویل نداده است.

وی افزود: موضوع مهم در زمینه دامنه این است که امکان ثبت نام‎کاربری و کلمه عبور دامنه‌های خارجی مانند .com، .org، .net. و غیره برای متقاضیان وجود ندارد و تنها نمایندگی‎ دامنه‎های خارجی می‎توانند آن را بفروشند و متعهد شوند که دامنه را یکسال پشتیبانی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دامنه‎های داخلی مانند.ir به نام خود شخص قابلیت ثبت دارد و از طریق شرکت قابل تمدید است. بنابراین شکایت در این زمینه بسیار کمتر است.

لزوم ساماندهی بازار هاستینگ توسط اتحادیه

عضو کمیسیون شکایات و حل اختلافات صنفی اتحادیه فناوران رایانه در ادامه با بیان اینکه اطلاعات سایت اعم از کدها و برنامه‎نویسی، عکس ها، ویدیوها و غیره، بر روی هاست قرار می‎گیرد، گفت: خرید هاست بدون کارشناسی می‎تواند ضررهای زیادی به کسب و کار وارد کند. امنیت پایین، دریافت هرزنامه، عدم بروزآوری نرم‎افزاری، فقدان پشتیبانی از امکانات جدید نرم افزاری از جمله مواردی است که می‎تواند در زمینه هاست مشکل ساز شود.

حوری زاده در خصوص شکایات مربوط به شرکت‎های هاستینگ اظهار داشت: انتخاب یک هاستینگ مناسب به پارامترهایی چون میزان ظرفیت، لوکیشن، پهنای باند، پردازنده و حافظه داخلی، ترافیک سرور، امنیت، پشتیبانی و… بستگی دارد و تمام این موارد بر قیمت اجاره هاستینگ تاثیر می‎گذارد. بنابراین شرکت ارایه دهنده هاست موظف است مشتری را در این رابطه توجیه کند و تمام این موارد در فاکتور قید شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین حالت اجاره هاستینگ(VPS) به جای سرور اختصاصی است، گفت: هاست ابری قابل ارتقاء بوده و ریسک به مراتب کمتری دارد. باتوجه به اینکه شرکت‏های ارایه دهنده هاستینگ خدماتی بوده و مستقیم با مصرف کنندگان در ارتباط هستند، باید مجوز فعالیت از اتحادیه فناوران رایانه را داشته باشند تا اتحادیه بتواند با ورود به این مبحث و ساماندهی فعالیت در این رسته از حجم شکایات کم کند.

استفاده از پلتفرم‌ متن باز(Open Source)

حوری زاده در مورد شکایات مربوط به پلتفرم گفت: در این بخش نیز اکثر شکایات مربوط به عدم عقد قرارداد است. در واقع بسیاری مواقع هیچگونه قراردادی بین کارفرما و پیمانکار بسته نمی‎شود، در حالی که بایستی تمام درخواست‎ها و پاسخ‎ها در یک سیستم CRM و یا تیکتینگ ثبت شود و طرفین امضا کنند.

وی با ذکر مثالی در این رابطه گفت: پرونده شکایتی در اتحادیه داشتیم که طراح سایت کارمند یک سازمان بود که هر زمان خواسته سایت را بالا آورده و هر وقت نخواسته سایت را از دسترس خارج نموده است. اکنون وب‎سایت‎ها برای مشتریان بسیار اهمیت دارد، بنابراین قرارداد آن باید محکم و اصولی منعقد شود.

حوری زاده تاکید کرد: پلتفرم متن باز به نفع مصرف کننده است، زیرا می‎تواند برای ادامه پشتیبانی با فرد دیگری کار را ادامه دهد.

وی افزود: قطعا اگر این رسته زیر مجموعه اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران قرار گیرد، طراحان سایت رتبه بندی و به سازمان‎های دولتی و خصوصی معرفی خواهند شد. همچنین اتحادیه می‎تواند آزمون ورودی برای فعالان این رسته بگذارد.

طراحی سایت

قرارداد مفصل برای سئو سایت

حوری زاده در مورد سئو و بهینه‎سازی سایت که در بسیاری مواقع موجب شکایت از سئوکار می شود،گفت: سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. هیچ یک از مهندسین سئو نمی‎توانند تعهد دهند که سایت را در سرچ گوگل اول کنند. وی افزود: متاسفانه پیش آمده که شخصی پول کلانی داده برای اینکه سئو سایتش بالا برود، اما هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. زیرا الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است و مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

وی با بیان اینکه بحث سئو نیازمند عقد قراردادی مفصل با تمام جزییات است، افزود: پیشنهاد می‎شود در اتحادیه کارگاه‎های آموزشی برای تمام اصناف برگزار و تمام این موارد آموزش داده شود تا سازمان‎هایی که می‎خواهند از این سرویس ها استفاده نمایند، بدانند که چگونه باید اقدام کنند.

فریلنسرها و بحث محرمانه بودن اطلاعات

حوری زاده در ادامه با اشاره به گسترش فعالیت فریلنسرها گفت: فریلنسر (Freelancer) بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد.

عضو کمیسیون شکایات اتحادیه صنف فناوران رایانه افزود: اما در بحث کد نویسی فریلنسرها قابل اعتماد نیستند و باید با یک شرکت برنامه نویس کار کند نه مصرف کننده نهایی. زیرا مصرف کننده نهایی توانایی فنی کنترل فریلنسر را ندارد.

وی افزود: باید شرکت حقوقی فریلنسر را تایید کند زیرا ممکن است بعد از مدتی از دسترس خارج شود و کار روی زمین بماند. در عین حال بحث محرمانه بودن اطلاعات کاربر نیز بسیار مهم است که باید در قرارداد با فریلنسرها به آن توجه شود.این موضوع اغلب منجر به شکایت پیمانکار می‎شود.

وی تاکید کرد: بهترین روش برای پیشگیری از بروز اختلافات و ساماندهی فعالان این رسته دریافت مجوز از اتحادیه فناوران رایانه و فعالیت زیر نظر این تشکل صنفی است.

شما می توانید متن این مصاحبه را در صفحه آخرین اطلاعیه وب سایت اتحادیه صنف فناوران مشاهده کنید.

دیدگاه در رابطه با “مصاحبه داود حوری زاده با اتحادیه صنف فناوران

  1. کامبخش فرهمندپور گفت:

    با تشکر از آقای مهندس حوری زاده گرامی- خدا را شکر میکنم که با چنین مرد دانا، صبور و قابل اعتمادی آشنا شدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *