آموزش کار با افزونه Rank Math

اگر شما هم سایتی را راه اندازی کرده اید و صفحاتی را روی آن قرار داده اید حتما تابحال کلماتی مانند بهینه سازی صفحات سایت، سئو، موتورهای جستجوگر و …. را شنیده اید. یکی ا زمهم ترین بخش های یک سایت را می توان سئو آن سایت دانست. یکی از معروف ترین و محبوب ترین افزونه های که به شما برای بهینه سازی صفحات سایت کمک می کند، افزونه Rank Math در وردپرس است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله آموزشی کامل درباره نحوه کار کردن با این افزونه را در اختیار شما قرار دهیم.

Rank Math SEO

پیش از آنکه به بررسی نحوه کارکردن با افزونه Rank Math بپردازیم خوب است بدانیم سئو چیست و چرا اهمیت دارد ؟

سئو چیست ؟

زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند (سئو بهتری دارند). بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.

چرا سئو مهم است؟

اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه SEO را شنیده اند. اما SEO چیست؟

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.

موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.

یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند.

Rank Math

افزونه (Rank Math) چیست؟

افزونه رنک مث یک افزونه سئو وردپرس است. با استفاده از رنک مث می توانید وضعیت کلمات کلیدی مدنظر خود را در محتوا بررسی کنید و با استفاده از این افزونه روی سئو صفحات کنترل و آنالیز داشته باشید. به این صورت که پس از وارد کردن کلمات کلیدی، افزونه Rank Math محتوا را بررسی کرده و پیشنهادهایی را جهت بهبود سئو ارائه می دهد. شما برای هر مقاله یا صفحه ای که ایجاد می کنید باید کلمه کلیدی انتخاب کنید که موضوع صفحه شما را به خوبی نشان دهد و در سرچ های موتورهای جستجو نیز جایگاه خوبی داشته باشد بعد از انتخاب کلمه کلیدی موردنظر، باید عنوانی برای صفحه خود انتخاب کنید. در انتخاب عنوان باید به چند نکته دقت داشته باشید. برای این کار می توانید از گزینه هایی که Rank Math به شما پیشنهاد می دهد استفاده کنید.

Rank Math SEO

بعد از انجام این کار شما می توانید با کلیک بر روی گزینه Edit Snippet و عنوان محتوا و توضیحات متای صفحه خود را ویرایش کنید

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که بازدیدکنندگان در اولین برخورد با لینک سات شما آن را به صورت خلاصه مشاهده میکنند و برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

Rank Math SEO

بعد از کامل کردن توضیحات، مانند تصویر بالا پیشنهاداتی از طرف Rank Math دریافت خواهید کرد که باید آنها را در صفحه بهبود دهید.

مواردی که با علامت سبز رنگ نشان داده می شوند، مواردی هستند که مورد تایید بوده و آنهایی که با رنگ قرمز نمایش داده میشوند مواردی هستند که هنوز در صفحه شما ایراد دارند. شما با خواندن عناوین نمایش داده شده کاملا متوجه خواهید شد که کدام بخش از صفحه شما ایراد دارد و می توانید آن را برطرف کنید.

هرچه صفحه شما به معیارهای یک صفحه بهینه شده برای موتورهای جستجو نزدیک باشد امتیاز بالاتری از Rank Math نیز دریافت خواهید کرد (از 100 امتیاز). چند نمونه ا زمعیارهایی که باعث می شود صفحه شما در موتورهای جستجو جایگاه بهتری بگیرد عبارتند از  :

  1. محتوای شما بین 600 الی 2500 کلمه باشد
  2. حتما ار عکس و یا فیلم در محتوای خود استفاده کنید
  3. از کلمه کلیدی خود در عنوان صفحه  10% اول متن خود استفاده کنید
  4. از کلمه کلیدی خود در عناوین و زیربخش های صفحه نیز استفاده کنید
  5. از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید
  6. در صورت امکان از اعداد در عنوان صفحه خود استفاده کنید

با رعایت این نکات و دیگر نکاتی که میتوانید با افزونه Rank Math متوجه نها شوید شما می توانید، صفحه ای مطابق با استانداردهای موتورهای جستجوگر بسازید، که صفحه شما به راحتی برای آنها قابل تشخیص باشد.