چیدمان محصول در فروشگاه اینترنتی

چیدمان محصول در فروشگاه اینترنتی باید به چه صورت باشد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جستجوهای اینترنتی خود وارد یک فروشگاه اینترنتی شوید، اما باتوجه به چیدمان محصول غیراستاندارد آن فروشگاه، محیط کاربری جذابی که انتظار داشتید را نتوانستید، مشاهده کنید!

حقیقت این است که چیدمان در فروشگاه آنلاین یک هنر و مهارت است که هر شخصی قادر نیست از آن بهره کافی ببرد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما وارد یک فروشگاه مواد غذایی می‌شود، معمولاً توقع دارید که اصلی‌ترین چیزها که معمولاً به صورت روزانه خریداری می‌شود، مانند شیر در جلوی دسترسی شما قرار داشته باشد، تا بتوانید به راحتی و در کمتر از چند دقیقه قادر باشید، همه آن‌ها را خریداری کنید،

اما فرض کنید که شما پس از گذراندن وقت زیادی در فروشگاه متوجه می‌شوید که شیر در قفسه پشتی شکلات‌های لوکس مجلسی قرار دارد! به نظر شما چنین موضوعی چه تجربه ای در ذهن یک مشتری بوجود می‌آورد؟

اگر بتوانید بر اساس اصولی که در این زمینه وجود دارد به چیدمان محصول بپردازید و یک فروشگاه آنلاین با استانداردهای لازم در این زمینه داشته باشید، به راحتی قادر هستید که از مزایای زیادی مانند افزایش فروش، بهبود وفاداری مشتری، کمک به مشتریان و … برخوردار شوید. آیا آماده هستید که با مهم‌ترین اصول چیدمان در فروشگاه اینترنتی آشنا شوید؟

مهم‌ترین اصول چیدمان محصول در یک فروشگاه اینترنتی موفق

با گشت و گذار در چند فروشگاه آنلاین موفق مانند دیجی کالا، آمازون و … متوجه اصول چیدمان خاصی می‌شوید که احساس خوبی در ذهن مشتری بوجود می‌آورد، از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چیدمان در فروشگاه آنلاین باید باعث ایجاد یک حس انتخاب موفق شود!

شما باید کاری کنید که مشتریان شما قادر باشند به حجمی از انتخاب‌ها دسترسی داشته باشند چرا که محدود و کم بودن انتخاب‌ها باعث می‌شود که شما برخی از مشتریان و فرصت‌ها را از دست دهید، در نقطه مقابل حجم بسیار زیادی از انتخاب‌ها باعث می‌شود که مشتری شما احساس سردرگمی کند و همین موضوع باعث می‌شود که شکست در فروش را تجربه کنید.

چیدمان محصول در فروشگاه

شما باید به نحوی مشتریان خود را مختار بگذارید که هم به تعداد کافی یک نوع محصول دسترسی داشته باشد و هم احساس سردرگمی نکند. سعی کنید با یک دسته‌بندی صحیح محصولات به مشتری کمک کنید که با ورود به هر دسته‌بندی، محصولات خاص آن را ببیند و در عین حال محیط ساده ای را مشاهده کند. (استفاده از لیست محصولات پرفروش و محبوب به مشتری می‌تواند در یک انتخاب سریعتر، آسانتر و بهتر کمک کند!)

با اطلاعات محصولات، چیدمان در فروشگاه اینترنتی را متعادل کنید

قدم بعدی که می‌توان برای داشتن یک چیدمان خوب در فروشگاه آنلاین تجربه کرد، این است که حتماً با اطلاعات محصولات به مشتری این حس را بدهید که دوست دارید او با آگاهی کامل اقدام به خرید از شما کند. شما با این کار اعتماد و علاقه مشتری را به سمت فروشگاه آنلاین خود جذب می‌کند.

شما می‌توانید بر اساس ویژگی‌های هر محصول، یک دسته‌بندی خاص برای نوع ویژه ای از محصول ارائه دهید.

با این کار مشتری با یک چیدمان محصول حرفه ای روبرو می‌شود که کار او را آسان می‌کند و لازم نیست که حتماً مدت زمانی را به جستجو در میان اطلاعات بپردازد!

به عنوان مثال در فروشگاه‌های زنجیره و هایپرمارکت‌ها، احتمالاً شما هم مشاهده کرده‌اید که برخی از محصولات آرایشی بهداشتی لوکس از موارد معمولی تر جدا شده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود که مشتری در صورت علاقه به خرید محصولات برند و گران‌قیمت، تنها در بخش خاصی از محصولات به جستجو بپردازد.

طراحی فروشگاه متناسب با چیدمان محصول

قدم آخری که باید برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق هم رده با بهترین‌ها داشت، طراحی ظاهری است. شما باید بدانید که چگونه فروشگاه اینترنتی خود را طراحی کنید تا با چیدمان محصول ایده‌آل متناسب باشد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین صفحات کلیدی در هر فروشگاه آنلاین عبارت اند از:

  • صفحه اصلی (خانه)
  • دسته‌بندی جستجو
  • صفحه محصولات (شامل عکس‌ها، توضیحات و نظرات مشتریان)

شما باید این صفحات را بر اساس آخرین استانداردهای تجربه کاربری یا UX تجربه کنید. این کار کمک می‌کند که به بهترین شکل، بر اساس آخرین تجربه‌های بدست آمده از علوم بازاریابی آنلاین، فروشگاهی داشته باشید که کاربران و مشتریان با آن به ساده‌ترین شکل ممکن تعامل برقرار می‌کنند.

نتیجه تعامل سازنده و ایجاد یک رابط کاربری حرفه ای، فروش بیشتر و برندسازی است.

در این زمینه چند راهکار و پیشنهاد وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا در این زمینه به صورت موفق تری عمل کنید:

  • بر اساس جستجوهای مشتریان قبلی و یا کاربران آنلاین، محصولات پیشنهادی را در صفحه اصلی نشان دهید.
  • بر اساس مناسبت‌های تقویمی به مشتریان خود محصولات خاص را پیشنهاد دهید! (به عنوان مثال برای روز مرد، محصولات مرتبط را در صفحه یک نشان دهید!)
  • محصولات تخفیف دار و پیشنهاد ویژه خود را در صفحه اصلی بگنجانید!
  • ترکیب چینش عکس‌های محصولات به صورتی که با یکدیگر در تضاد نباشند! (عکس‌های افقی و عمودی در کنار یکدیگر می‌توانند، منظره خوبی ایجاد کنند!)
  • نظرات کاربران و تعاملات آن‌ها را به صورت پیوسته بررسی کنید و تغییرات ظاهری بر اساس آن‌ها ایجاد کنید!
  • سعی نکنید چرخ را از نو اختراع کنید! از طرح‌های موفق الگو بگیرید چرا که مشتریان به آن‌ها عادت کرده‌اند.
  • تصاویر مهم هستند، اما توضیحات و ویژگی های محصولات را فراموش نکنید!
  • در چیدمان محصول خود داخل صفحات دسته‌بندی، توضیح و عنوان مناسبی انتخاب کنید!
  • چیدمان در فروشگاه آنلاین برای هر محصول باید شامل مواردی مانند قیمت، رتبه‌بندی، نام محصول، نام برند، نحوه ارسال ، گارانتی محصول و … به‌طور قطع باشد!
  • در چیدمان محصول موفق یک فروشگاه اینترنتی، باید در صفحه اختصاصی هر محصول، موارد مشابه را به او نشان داد.
  • سعی کنید، فروشگاه اینترنتی خود را به صورت تهیه کنید که با قرار گرفتن موس بر روی محصول، مشتری شاهد توضیحات جزئی تر باشد.

طراحی سایت

نتیجه‌گیری: مشورت از یک طراح حرفه ای تجربه کاربری را جدی بگیرید

چیدمان محصول در فروشگاه آنلاین، کار بسیار مهمی است و نباید آن را موضوع کم‌اهمیتی تلقی کرد. اگر خودتان در این زمینه تجربه موفقی نداشته‌اید و یا در مورد همه اصول آن مطمئن نیستید، حتماً از یک مشاور حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید تا برای شما هیچ مشکلی در آینده ای نزدیک بوجود نیاید!

مشاورین انفورماتیک بینا رایانه پژوهش با داشتن چندین سال تجربه در زمینه طراحی فروشگاه های اینترنتی و داشتن نمونه های موفق فروشگاه اینترنتی با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز در زمینه طراحی وب سایت می تواند مشاور و همراه خوبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *