چرا آموزش مجازی

سیستم مدیریت آموزش (LMS)

در سال‌های اخیر با توجه به بالا رفتن سرعت ارتباطی کاربران خانگی و اداری، سیستم‌های ویدیو کنفرانس کم کم جای خودشون رو به سامانه‌های وب کنفرانس (Web Conferencing) دادن. در وب کنفرانس دیگر نیازی به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت، پهنای باند بالا، IPاختصاصی و محدودیت کاربران نیست. به همین دلیل وب کنفرانس در اکثر جلسات کاری،‌ سیمنارها،‌ آموزش‌های الکترونیکی آنلاین و … از سیستم آموزش مجازی می توان استفاده کرد..

استراتژی های آموزش الكترونیكی

روش های مختلف پیاده سازی آموزش الكترونیكی در سازمان ها:

  • توسعه توسط تیم نیروی انسانی در سازمان
  • ایجاد یك بخش آموزش الكترونیكی در سازمان
  • برونسپاری بصورت یك پروژه
  • برونسپاری اشتراکی هدفمند
  • استفاده از امكانات موجود بیرونی

چند نکته برای انتخاب استراتژی:

  • حجم کار
  • هدف
  • فلسفه آموزشی و استراتژی
  • در دسترس بودن منابع
  • بودجه
  • محدودیت های پیاده سازی

مزایای آموزش مجازی در سازمان ها:

  • كاهش هزینه های آموزش و بهسازی منابع انسانی
  • بهبود كیفیت و اثربخشی آموزش های سازمانی
  • توانمندسازی فردی و حرفه ای منابع انسانی
  • جانشین پروری و ایجاد شبكه نسل جدید مدیران شایسته
  • نظارت دقیق و هدفمند بر فرآیند و خروجی آموزش ها
  • وسیع، هدفمند و شفاف بودن ارتباط بین فردی و بین گروهی
  • ایجاد و تقویت فرهنگ یادگیری حرفه ای و تسهیم دانش در سازمان
  • افزایش قابلیت تصمیم گیری صحیح و سریع در سطوح مختلف سازمان
  • ایجاد مرجعی برای ثبت، گردش و انتقال دانش سازمانی در طول عمر سازمان
  • كاهش احتمال از دست دادن فرصت ها
  • برنامه ریزی و برگزاری شخصی تر، دقیق تر، آسان تر و انعطاف پذیرتر فعالیت های آموزشی

مزایای آموزش مجازی

بهبود هزینه های آموزش:

شما هزینه های تولید ثابت را به تعداد دفعات استفاده از محتوا تقسیم کرده اید. همچنین در آموزش الکترونیکی هزینه های رفت و آمد را کاهش داده و بر کیفیت عملکرد و تاثیرگذاری آموزش افزوده اید.

کاهش هزینه های تجهیزات:

فرض کنید می خواهید مدیریت و چگونگی به ترتیب قراردادن تجهیزات در یک محیط استریل مثل اتاق عمل را در یک دوره آموزش دهید. اگر بخواهید از یک محیط واقعی استفاده کنید باید هزینه زیادی بپردازید. اگر بخواهید از یک محیط ساختگی و شبیه سازی شده استفاده کنید، هم کار زیادی می برد و هم نیازمند تهیه تجهیزاتی است که هر دو هزینه بر خواهند بود. با ساخت یک محیط مجازی می توانید به فراگیر امکان تست و تمرین را بدهید بدون آنکه نیاز به صرف هزینه برای راه اندازی، استفاده و پاکسازی محیط داشته باشید

افزایش بهره وری:

از آنجا که آموزش الکترونیکی محدود به مناطق جغرافیایی و زمان نیست، شما می توانید تأثیر آموزش روی محصول (محتوا) خود را با آموزش قشر زیادی از مردم در نقاط مختلف جغرافیایی با دوره های آموزشی کوتاه مدت بفهمید. همچنین با توجه به اقتصاد فعلی، شما یادگیری بیشتری را با پرداخت هزینه کمتر به فراگیران داده اید. بنابراین آموزش الکترونیکی یک راه عالی برای دادن ابزار و مهارت مورد نیاز مردم برای بالا بردن کاراییشان است.

دسترسی بلادرنگ:

در یک آموزش زنده و حضوری همه شرکت کنندگان باید برنامه و زمانبندی درسی و کلاسی خود را در تقویم آموزشی داشته باشند. آموزش الکترونیکی این موضوع را حذف کرده است زیرا دروس در هر زمان در دسترس بوده و می توان آن ها را مطالعه کرد. در آموزش الکترونیکی دسترسی به دروس حتی می تواند بدون اتصال به اینترنت صورت گیرد. در این حالت فراگیر محتوای درسی را در حالت آفلاین هم می تواند ببیند و برای ارسال تکالیف و یا برقراری ارتباط تعاملی بعد از مطالعه محتوا به اینترنت متصل شود.

آزادی برای شکست:

در یک آموزش واقعی شکست و اشتباه از سمت فراگیر طبیعی است. اما در یک کلاس حضوری با تعدادی فراگیر هیچ کس دوست ندارد اشتباه کند و معمولا فراگیران از ترس اشتباه بودن عقاید و نظرات خود سکوت کرده و به تست و خطا نمی پردازند. آموزش الکترونیکی به فراگیر اجازه می دهد بدون ترس اشتباه کند. این امر شجاعت اکتشاف و تست عقاید را در وی پرورش می دهد. با نشان دادن بازخورد درست به تست فراگیر می توانیم محیط آموزشی خلاقی را ایجاد کنیم. در بدترین حالت ایجاد محتوا فراگیر می تواند تست را از ابتدا آغاز کند. کاری که اغلب نمی توان در آموزش حضوری انجام داد.

شخصی سازی آموزش:

مشابه انتخاب های مختلف ما در زندگی مثلا خرید ماشین با اشکال ظاهری و کارایی متفاوت، فراگیران آموزش نیز خواهان داشتن کنترل و اختیار در امر یادگیری و مطالعه محتوای درسی می باشند. آموزش الکترونیکی بر خلاف آموزش حضوری این کنترل و اختیار را در زمینه های مختلف یادگیری به فراگیر ارائه می دهد.

معایب آموزش الکترونیکی:

  1. بزرگترین ایراد مطرح شده بر این نوع آموزش آن است که امکان تعامل حضوری استاد و دانشجو فراهم نیست که البته با گذاشتن تعدادی جلسه حضوری در طول ترم امکان رفع اشکال را نیز فراهم می نمایند که این مشکل بسیار کم رنگ تر می شود .
  2. سرعت شبکه ممکن است کم باشد این اشکال هم با انتخاب خطوط پر سرعت تر و یا استفاده از کافی نت های پرسرعت و یا قراردادن سرورهای کامپیوتری در شهرستان های بزرگ بهبود قابل ملاحظه خواهد داشت .ضمناً اگر به روند افزایش سرعت خطوط اینترنت و توسعه جهانی بیاندیشیم هر روز این مسئله کم رنگ تر می شود.
  3. آموزش آنلاین برای هرکسی مفید نیست. نظم و انضباط شخصی در آموزش آنلاین بسیار مهم است. اگر قادر به سازماندهی خودتان نیستید و یا سازمانتان منظم نیست، ممکن است آموزش آنلاین برایتان مفید نباشد. هم چنین برای شرکت در آموزش آنلاین باید مهارت های مدیریت زمان را تقویت کنید.
  4. در آموزش مجازی آشنایی با تکنولوژی بسیار مهم است. اگر با فناوری های روز آشنایی ندارید، شاید خوگرفتن با این نوع آموزش زمانبر باشد. هم چنین برای کسانی که سواد کافی ندارند، آموزش آنلاین مشکل ساز خواهد بود.

انواع آموزش های آنلاین:

آموزش آنلاین به دو نوع اصلی تقسیم می شود : همزمان و غیرهمزمان
آموزش «همزمان» به این صورت است که اطلاعات به صورت همزمان بین افراد ردوبدل می شود. برای مثال در کلاس های آنلاین شرکت کنندگان می توانند سوال بپرسند و در همان لحظه پاسخ خود را از استاد دریافت کنند.
آموزش «غیر همزمان» تبادل اطلاعات در یک لحظه صورت نمی گیرد. برای مثال ممکن است که شما کتاب، فیلم یا فایل صوتی را در کامپیوترتان آموزش ببینید و سپس با همکلاسی هایتان در انجمن های گفتگوی آنلاین به تبادل نظر بپردازید یا در آزمون های آنلاین شرکت کنید و یا تکالیف را ایمیل کنید. درواقع در این حالت شما تعیین می کنید که چه زمانی در کلاس شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *