ارتباط سایت و شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی چیه؟

دو مفهوم شبیه به هم داریم تحت عنوان رسانه های اجتماعی یا سوشال مدیا Social Media و شبکه های اجتماعی یا سوشال نتورکSocial Network، دو مفهوم نزدیک به هم اند که خیلی زمینه های مشابهی با هم دارند و گاهاً جای همدیگر استفاده می شوند و ما میخواهیم در این بخش ارتباط سایت و شبکه اجتماعی را بررسی کنیم.

رسانه اجتماعی از دو واژه رسانه به معنی بستر و وسیله  ارسال پیام و اجتماعی که در اینجا منظور دریافت گروهی و دسته ای پیام است. رسانه اجتماعی مجازی عبارت است از بسترهای مبتنی بر فناوری که در زمینه ی تعامل، ارتباط و مجمع های مجازی برای تولید و مصرف محتوا.

یکی از مهمترین ویژگی های این رسانه اجتماعی مجازی شکل گیری داخل فضای مجازی و ایجاد ارتباط ها در فضای مجازی است که افراد در آن مشارکت می کنند و حاضرند و تحت عنوان کاربر از آن ها یاد می شود که همزمان هم تولید کننده اطلاعات هستند هم مصرف کننده.

بنابراین هر بستری مثل بازی های گروهی آنلاین، انجمن گفتگو، محیط هایی که دارای ابزارهای ارتباطی متنی یا شبکه های اشتراک گذاری تصویر، ویدیو یا هرگونه ی رسانه ی دیگری باشند تحت عنوان رسانه اجتماعی از آن یاد می کنند. در رسانه های اجتماعی هر کسی متناسب با نیاز خودش و انگیزه و مهارت و توانایی که دارد، فرصت تولید، انتشار و تأثیرگذاری بر روی اطلاعات و مطالب را دارا است.

ارتباط سایت و شبکه اجتماعی

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی چند نوع مختلف دارد که براساس نوع کارکرد و عملکرد، مخاطبانی که دارند، اطلاعات تولید شده و سبک ارتباطی دسته بندی می شوند.

شبکه اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی است که در دسته بندی ارتباطی از رسانه اجتماعی قرار می گیرد. پس شبکه های اجتماعی مثل لینکدین، واتساپ، فیس بوک، اینستاگرام و غیره یکی از چند نوع رسانه های اجتماعی اند که با محوریت ارتباط فعال هستند.

هر رسانه اجتماعی الزاماً شبکه اجتماعی نیست، ارتباط چند جانبه و وابسته به هم دلیل اطلاق واژه ی شبکه به این نوع ارتباط ها می شود ولی قطعاً شبکه اجتماعی به عنوان یکی از زیرمجموعه های رسانه های اجتماعی دارای ساختار است.

یعنی از اجزای به هم وابسته تشکیل شده که هر کدام هم وظیفه ی مشخصی دارند. هر کدام از این اجزاء که یک بخشی از آن کاربر نامیده می شود به عنوان یک جزء تشکیل دهنده به وسیله ی گره هایی به یکدیگر متصل می شوند مثل یک سیستم عصبی در بدن انسان.

جایگاه شبکه اجتماعی

نکته ی مهم اینجاست که وقتی قرار است از یک شبکه اجتماعی برای توسعه ی خدمات و کسب و کار استفاده کنیم، شناخت جایگاه آن شبکه در میان رسانه ها، ساختار کلی اجزاء و نحوه ی ارتباط آن تأثیر بسزایی در درک درست از آن دارد، برای مثال برای توسعه ی بسیاری از کسب و کارها استفاده از شبکه اجتماعی لینکدین مؤثر است، برای برخی دیگر استفاده از توییتر و یا فیس بوک در مقابل رفتار کاربر و مخاطبی که در این محیط ها و شبکه های اجتماعی از خودشان بروز می دهند.

وبسایت

در واقع هر وبسایت مجموعه ای از صفحاتی است که به یکدیگر از طریق لینک ها پیوند خورده اند و قابل دسترسی هستند و تمام این صفحات تحت عنوان یک دامین یا دامنه فعال که در اصل آدرس آن وبسایت نامیده می شود، قرار گرفته اند.

ارتباط سایت و شبکه اجتماعی

مثلا

حالا با مثال می خواهیم پیش برویم. فرض کنید که دنیای اینترنت یا همان دهکده جهانی یک شهر بسیار بزرگ است و هر وب سایت و دامنه ای که دارد در واقع یک واحد مسکونی یا یک واحد تجاری یا مغازه یا کارگاه، با توجه به کارکرد وبسایت و دسته بندی که دارد، می باشد و شما از طریق آدرس این وب سایت ها این امکان را دارید که وارد آن شوید و از امکاناتش استفاده کنید.

اینکه یک وبسایت چطور می تواند به کسب و کار شما کمک کند به نوع و زمینه کاری شما مرتبط است. سایت شما می تواند درست مثل یک فرد مودب، خوشتیپ و باحوصله به طور شبانه روز به همه سوالات و درخواست های مشتریان و کاربران شما توضیح دهد و بسیار عملکرد خوبی را در فضای مجازی داشته باشد و از ویژگی های مثبت یک وبسایت این است که بدون محدودیت جغرافیایی و زمانی به صورت ۲۴ ساعته از تمام کره زمین می تواند کاربرد داشته باشد کاربر جذب نماید.

در اصل هر فعالیتی که در فضای مجازی از طریق آدرس دامنه شما با توجه به حوزه کاری انجام می شود تحت عنوان آن آدرس وبسایت است. وبسایت می تواند شخصی باشد یا فروشگاهی باشد و یا انجمن های گفتگو، ورزشی، پزشکی، آموزشی و غیره.

ارتباط سایت و شبکه های اجتماعی

در دنیای امروزی ، همه می دانیم که اینترنت و فضای مجازی جزئی از زندگی ما ست؛ به صورتی که در طول شبانه روز بارها و بارها به سراغ موبایل و ابزارهای هوشمند خود می رویم و در فضای مجازی چه سایت چه شبکه های اجتماعی در حال فعالیت هستیم و اطلاعاتی را کسب می کنیم، خودمان را سرگرم می کنیم یا یک فرآیند یا عملکردی را تست می کنیم.

گاهی اوقات اگر صاحب کسب و کاری باشیم پاسخ مشتری را می دهیم و فروش داریم و یا با توجه به نوع نیازی که داریم بخشی از نیاز خود را از طریق وب سایت یا شبکه های اجتماعی رفع می کنیم. پس در حال حاضر فضای مجازی به جزئی از زندگی ما تبدیل شده یک جزء غیر قابل تفکیک.

رشد فعالیت

همه ما می دانیم که فعالیت توی شبکه های اجتماعی مخصوصاً در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و کاربران نیازهای خودشان را سعی می کنند که به راحتی از طریق این فضا رفع کنند برای مثال رفع نیاز سرگرمی، دیدن ویدئو، دیدن آموزش، بازی کردن بازی های آنلاین از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه و یا وبسایت های سرگرم کننده مثل نمایش های ویدیوی آنلاین، فیلم های آنلاین باعث شده که استفاده از فضای مجازی و اینترنت دو چندان شود.

ارتباط سایت و شبکه اجتماعی

افزایش نرخ کاربران و افزایش تعداد کاربران در فضای مجازی به ما کمک می کند که با توجه به حوزه کسب و کار خود بتوانیم به صورت هدفمند عمل کنیم برای جذب مخاطب و ارائه کالا یا خدمات. حالا با توجه به حوزه کاری، اینکه از چه شبکه اجتماعی استفاده کنیم بسیار مهم هست. اگر حوزه کاری ما نیاز به نمایش بیشتر کالا و خدمات دارد می توانیم از شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک شبکه تصویر محور است، استفاده کنیم چرا که در این شبکه می توانیم کالا و خدمات را بهتر نمایش دهیم و مخاطب بیشتری هم جذب شود.

با استفاده از ترفندها و شیوه های تولید و انتشار محتوا در شبکه اجتماعی اینستاگرام می توانیم رشد دوچندان داشته باشیم مخاطب های بیشتری جذب کنیم و در نهایت فروش بهتری هم داشته باشیم.

 حالا چگونه بین سایت و شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کنیم؟

شبکه های اجتماعی همانطور که گفته شد دارای مخاطب بسیار بیشتری هست. چرا؟ چون که کاربر می تواند با نصب یک اپلیکیشن به راحتی به صورت مستقیم وارد شبکه شود و از محتواها و اطلاعات تولید شده ی آن استفاده کند و هر زمان که خسته شود، آن را می بندد. در نتیجه حضور کاربران در شبکه های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام بسیار زیاد است.

از طرفی داشتن وبسایت فعال به کسب و کار ما کمک می کند که در فضای مجازی دارای اعتبار باشد.

مشاهده مقاله طراحی صفحه حرفه ای اینستاگرام

نماد الکترونیک

دریافت نمادهای الکترونیکی، توضیحات بیشتر راجع به نوع مجموعه، نوع فعالیت، گواهینامه های کسب شده، تقدیرنامه ها، اطلاعات تماس به صورت واضح و شفاف از جمله آدرس، شماره تلفن، ایمیل و همچنین ارائه آدرس دیگر شبکه های اجتماعی در وب سایت بسیار مفید است. به همراه توضیحات کامل راجع به محصولات و خدمات در وب سایت در کنار داشتن یک طراحی فوق العاده جذاب و کاربر پسند بر اساس مطالعه رفتار کاربر در فضای مجازی و طراحی UI , UX به رشد و توسعه کسب و کار ما خیلی کمک می کند.

حال اگر بخواهیم ارتباطی واضح و شفاف بین سایت خود و شبکه اجتماعی برقرار کنیم باید دارای یک مدیریت قوی در شبکه های اجتماعی و همچنین سایت داشته باشیم. به این صورت که وبسایت ما که محلی رسمی برای کسب و کار ما هست یک وبسایت فعال و جذاب باشد، تولید محتوای موثر و کاربردی داشته باشد و وقتی کاربر برای مطالعه و دریافت محتوا وارد سایت شد به صورت کامل یک نیاز از او برطرف شود که با توجه به کلمات کلیدی و شیوه استفاده از دیجیتال مارکتینگ در این زمینه بسیار می تواند کمک کننده باشد.

داشتن یک سئو بهینه در محتوا در کل سایت باعث می شود مخاطب در حین حضور در وبسایت و رفع نیازش رضایت کافی را داشته باشد و باعث بازگشت مخاطب برای دفعات بعدی می شود.

فعالیت همگام

فعالیت بین سایت و شبکه های اجتماعی باید بدین صورت باشد که در شبکه اجتماعی ارتباط فعال، صمیمی و تعاملی خودجوش با مخاطب برقرار شود. مخصوصاً در شبکه اجتماعی اینستاگرام که یک شبکه تصویر محور است و به صورت واضح کالا و خدمات را می شود معرفی کرد و مخاطب را به آن جذب کرد و همچنین رفتار او را تجزیه و تحلیل کرد و متناسب با آن حتی کالا و خدمات به صورت برنامه ریزی شده ارائه شود.

پس از اینکه مخاطب بسیار در شبکه های اجتماعی جذب فعالیت بهینه حساب کاربری ما شدند، با اشتراک گذاری اطلاعات بین وب سایت و شبکه های اجتماعی سعی در ایجاد تعامل و انتقال کاربران برای رفع نیازها به وبسایت داریم. در این صورت ترافیک وب سایت بالا رفته و وبسایت ما بیشتر کلیک می خورد و این خود امتیاز مثبتی برای ربات های سنجشگر گوگل است. اینکه کاربران ما از شبکه اجتماعی وارد سایت می شوند بسیار بسیار مفید می باشد و در رنکینگ سایت در موتور جستجوی گوگل موثر است.

نوتیفیکیشن

همچنین می توانیم در وبسایت از طریق اعلانیه­ها و گاها پاپ آپ ها و دیگر امکانات به معرفی شبکه های اجتماعی خود بپردازیم و از کاربرهایی که وارد سایت می شوند بخواهیم که از شبکه های اجتماعی نیز دیدن کنند. برای کاربرها خیلی راحت تر است که مثلاً داخل اینستاگرام مطالب را ببینند و فالو کنند و خود به خود محتوایی که از طریق اینستاگرام منتشر می شود برای آن ها نیز در صفحه Home نمایش داده شود.

این ارتباط و تعامل کم کم باعث معرفی و حضور کسب و کار شما در فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت فعال شما می شود و در نهایت این ارتباط باعث افزایش نرخ تعامل با مخاطب، کاهش رنکینگ وبسایت در موتور جستجوی گوگل، فروش بهتر و در آخر، داشتن یک باشگاه مشتریان قوی تبدیل می شود.

در دنیایی که همه کاربران رو آوردند به شبکه های اجتماعی، حضور در این شبکه ها یک بازوی قوی برای فعالیت بیشتر و بهتر در حوزه کسب و کاری شما خواهد بود.

جهت مشاهده اطلاعات خلاصه در اینستاگرام بینا کلیک کنید!