تفاوت پروتکل های IMAP و POP3

تفاوت پروتکل های IMAP و POP3 چیست ؟

حتی اگر شما از کاربران حرفه ای کامپیوتر نباشید مطمئنا حداقل یکبار نام POP3 یا IMAP را شنیده اید. از پروتکل های POP3 و IMAP برای اتصال ایمیل سرورها به ایمیل کلاینت ها استفاده میشود.

  • پروتکل POP3 :

پروتکل POP3 مخفف Post Office Protocol است.پروتکل POP3 با پورت 110 کار میکند و اگه بخواهید به صورت Secure  متصل باشد می توانید از پورت 995 استفاده کنید و به عنوان روشی ساده برای دسترسی به سرور ایمیل از راه دور طراحی شده است. POP  و با دانلود  ایمیل های شما از سرور ایمیل  و حذف آن ها  از سرور کار می کند. این بدان معنی است که شما فقط می توانید پیام های ایمیل را از کامپوتر خود بخوانید. شما قادر نخواهید بود به ایمیل هایی که قبلاً بارگیری شده از طریق هر دستگاه دیگری ، یا با هر سرویس گیرنده ایمیل دیگر  دسترسی داشته باشید.

این پروتکل باعث میشود ایمیل های قدیمی دیگر داخل سرور نباشند و حجم هاست یا ایمیل سرور هم به سرعت پر نشود.
بدین صورت ایمیل ها مستقیم رو سیستم شما ذخیره می شود و فقط از Outlook قابل مشاهده است.

  • پروتکل IMAP :

پروتکل IMAP  به طور خاص برای از بین بردن محدودیت های POP طراحی شده است و با پورت 143 کار میکنه و اگه بخواین به صورت Secure متصل باشه میتونید با پورت 993 کانکت بشین IMAP به شما امکان می دهد تا هر زمان که بخواهید به ایمیل های خود از طریق هر کاربر و هر دستگاهی  دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از دستگاه های مختلف و سرویس گیرنده های ایمیل وب برای دسترسی به همان صندوق پستی و بررسی ، ارسال و دریافت ایمیل استفاده کنید که با اتصال POP3 در دسترس نیست.

همچنین نحوه کارکرد آن هم متفاوت است . به این صورت که :
ایمیل سرور، با برنامه Outlook همگام سازی می‌شود، در مطالب قبلی نحوه تنظیمات outlook  با این پروتگب را توضیح دادیم ( برای دیدن مقاله مرتبط اینجا کلیک کنید) و تمام ایمیل‌های دریافتی هم در سرور و هم در outlook قابل مشاهده می‌باشند.

این پروتکل باعث می‌شود اگه به هر دلیلی ایمیل‌های روی سیستم شما از بین رفت همچنان از mail server قابل مشاهده و استفاده باشد.