نرخ تبدیل برای وب سایت و 8 راه افزایش آن

نرخ تبدیل چیست ؟

به هر اقدامی که به روند تبدیل بازدید‌کننده سایت به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate می گویند و هر چه نرخ تبدیل رشد داشته باشد به معنای موفقیت سایت شما می باشد. هرچه نرخ تبدیل شما بیشتر باشد به این معناست که در پیام رسانی و استراتژی بهتر عمل کرده اید. عوامل زیادی می توانند بر روی نرخ تبدیل تاثیر بگذارند. در ادامه این مطلب به بررسی نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن می پردازیم.


نرخ تبدیل چگونه محاسبه می شود ؟

به طور کلی نرخ تبدیل، به نسبت تعداد بازدیدکنندگان یک سایت که به مشتری احتمالی تبدیل شده اند گفته می شود.

نرخ تبدیل = (تعداد مشتری احتمالی / تعداد کل بازدیدکنندگان)*100

به طور دقیق، معیار مشخصی برای نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری احتمالی وجود ندارد، زیرا نرخ تبدیل با اهداف و استراتژی های سازمان شما ارتباط مستقیم دارد. بنابراین هر شرکت باید نرخ تبدیل مشتریان احتمالی خود را براساس اهداف خود ارزیابی کند.

نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن

براندون ویور (یکی از رهبران استراتژی محتوا) در مقاله‌ای می‌گوید: «نرخ تبدیل خوب آن عددی است که از عدد فعلی بالاتر باشد!»

اما نکته ای وجود دارد و آن این است که شما نمی توانید یک عدد بزرگ را برای نرخ تبدیل در نظر بگیرید و لزوما به آن دست پیدا کنید. گاهی رسیدن به یک هدف بزرگ در یک زمان کوتاه غیرممکن می شود. یکی از دیگر اشتباهات رایج این است که شما نرخ تبدیل سایت خود را با فروشگاه های بزرگ مقایسه کنید این امر باعث ناامیدی شما می شود در صورتی که این یک مقایسه نادرست است.

بهترین نرخ تبدیل برای سایت چقدر است؟

نرخ تبدیل خوب آن عددی است که از نرخ تبدیل امروزتان بالاتر باشد. بهبود نرخ تبدیل منجر به تولید و فروش بیشتر خواهد شد. هیچ میان بر سریعی وجود ندارد ! حتی اگر معیارهای مربوط به صنعت خود را بدانید، بدون آن که آزمایش و تلاش کنید نمی توانید به نتیجه دلخواه دست یابید.

از ابزار بهینه سازی وب برای بهبود نرخ تبدیل استفاده کنید. به رفتار کاربران در صفحات و‌ب سایت خود و مکان هایی که کلیک می کنند توجه کنید.

وضعیت رقبا را بررسی کنید اما از آن ها تقلید نکنید! بهترین کار این است که با توجه به استراتژی های شرکت خود، صفحات فروش و فرود مختلف را امتحان کنید و سعی کنید حالتی را پیدا کنید که بهترین نتیجه را از آن می گیرید.

هرچه بیشتر بر رفتار کاربران تمرکز کنید، راه بالاتر رفتن نرخ تبدیل برایتان هموارتر می شود. همه‌چیز بستگی به این دارد که بدانید مخاطبانتان چه می خواهند و چطور باید این خواسته ها را برآورده کنید.

راه های افزایش نرخ تبدیل :

1- اولین و مهم ترین نکته ” از عملکرد درست سایت خود اطمینان حاصل کنید”.

در یک سایت فروشگاهی سادگی روند خرید و دسترسی به محصولات یکی از مهم ترین عوامل برای افزایش نرخ تبدیل سایت است، حتما از درست بودن و کارکرد درست این روند در سایت خود اطمینان حاصل کنید. اگر شما سایتی پیچیده داشته باشید که مشتری را گیج کند و حین خرید باعث کلافگی شود قطعا قرار نیست، منجر به خرید از سایت شما بشود !!

2- ارتباط با کاربر :

یکی دیگر از عوامل موثر در روند افزایش نرخ تبدیل ارتباط خوب با کاربر یا مشتری سایت شما است. ارتباط با کاربر به چه معانست ؟ارتباط با کاربر به این معناست که سایت شما به گونه ای باشد که وقتی کاربر وارد آن می شود به راحتی بتواند نیازهای خود را برآورده کند و پیچیدگی نداشته باشد که او را از خرید از سایت شما منصرف کند.

نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن

3- قانع کننده باشد :

هر کاربری که بخواهد از یک سایت فروشگاهی خرید کند قبل از هرچیز به دنبال اعتماد به سایت مقصد است. این وظیفه شما است که با قرار دادن اطلاعات کافی در صفحات اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. اولین و مهم ترین راهی که می تواند باعث جلب اعتماد مشتریان شود دریافت نماد الکترونیکی (اینماد) است. ( مشاهده مقاله نحوه دریافت اینماد )

یکی دیگر از راه های جلب اعتماد مشتری نسبت به سایت، داشتن اطلاعات کامل و جامعی است که هنگام خرید محصول به تمام سوالات احتمالی خریدار پاسخ قابل قبولی بدهد.

راه دیگری که استفاده از آن را می توان به عنوان یکی از الزامات یک سایت فروشگاهی دانست، داشتن بخش کامنت ( نظرات) در سایت است. این بخش به شما کمک می کند تا کاربرانی که قبلا از شما خرید کرده اند بتوانند تجربیات و نظرات خود را به اشتراک بگذارند تا دیگران هم بتوانند از آنها استفاده کنند.

نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن

4- استفاده از CTA (دعوت به عمل) :

CTA مخفف Call to Action است و آن را می توان به صورت تحت اللفظی به شکل اقدام به عمل ترجمه کرد؛ اما ترجمه ی فراخوان ظاهراً برای آن بیشتر رواج یافته است.

هر جایی که در سایت ها، اپلیکیشن ها یا شبکه های اجتماعی، از شما دعوت می شود که اقدامی انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید.

موارد زیر، برخی از رایج ترین انواع CTA هستند:

  • دکمه پرداخت، دکمه خرید یا دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه های آنلاین
  • فرم دریافت ایمیل( برای ثبت در لیست ایمیل یک سایت یا مثلا دریافت خبرنامه هفتگی )
  • دکمه یا لینکی که شما را به بازدید از صفحه دیگری از سایت دعوت می کند
  • دکمه “مطالعه بیشتر” که متن کامل یک پست را به شما نمایش می دهد.
  • باکس ثبت نام و عضویت در وب سایت ها و اپلیکیشن ها
  • یک بنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن شما طراحی شده است
  • دکمه به اشتراک گذاری مطالب در نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی (مطالعه بیشتر : ارتباط سایت و شبکه های اجتماعی)
  • لینک ها، دکمه ها یا فرم هایی که شما را به دانلود کردن یک فایل یا اپلیکیشن دعوت میکند.

نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن

5- استراتژی برای دستیابی به رتبه برتر سرچ ها :

امروزه وقتی کسی یک سایت فروشگاهی راه اندازی میکند، باید به این موضوع دقت داشته باشد که بیشتر از 90%  کاربران برای جستجو و یا خریدهای آنلاین از تلفن همراه خود استفاده می کنند، پس طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد جذابیت های بصری لازم و در عین حال سادگی کار با آن به گونه ای باشد که هم نیاز کاربر شما را برآورده کند و هم باعث کلافگی آنها حین خرید از شما نشود. برای درک بهتر این مطلب می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید .

نرخ تبدیل برای وب سایت و راه های افزایش آن

6-حتما پشتیبانی آنلاین داشته باشید:

احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای خرید محصولی وارد فروشگاهی شده اید ولی اطلاعات کافی برای خرید محصول ندارید و نیاز به راهنمایی دارید، این حالت برای فروشگاه های اینترنتی نیز برقرار است، برای رفع این مشکل می توانید از ابزار پشتیانی آنلاین (live chat) در سایت خود استفاده کنید. با استفاده از این ابزار مشتریان شما به راحتی می توانند سوالات خود را بپرسند و سریع به جواب خود برسند، این مورد یکی از عواملی است که باعث رضایت بیشتر مشتری خواهد شد.

7- با استفاده از Heat map (نقشه حرارتی)  سایت خود را بررسی کنید، قسمت هایی از سایت که بازدید بیشتری داشته اند و یا بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته اند را بررسی کنید تا بتوانید به الگویی برای طراحی صفحات مختلف و یا نحوه چینش آنها دست پیدا کنید. همچنین با بدست آوردن نتیجه می توانید از آنها برای تبلیغات بیشتر استفاده کنید تا فروش بهتری داشته باشید.

8- فرم هایتان را کوتاه کنید.

فرم های ثبت نام یا فرم هایی که برای عضویت در سایت قرار می دهید را در مرحله اول کوتاه کنی، یعنی وقتی کاربر برای اولین بار میخواهد سفارشی ثبت کند یا عضو سایت شود، با دادن اطلاعات اولیه بتواند به خواسته خود برسد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی می توانید بعد از عضویت با عنوان ماموریت های مختلف آنها را تشویق به تکمیل پروفایل خود کنید.