انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

در مطالب قبلی درباره تعریف دیجیتال مارکتینگ و استراتژی و برنامه هایی که برای کسب و کار خود داشته باشید صحبت کردیم (برای مطالعه مقاله درباره دیجیتال مارکتینگ اینجا کلیک کنید) در این مطلب قصد داریم انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ را معرفی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از کانال های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. این کانال ها پلتفرم هایی هستند که می توانید از آن ها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدمات تان هستند، استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.

به خاطر داشته باشید که تمامی راه هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بسته به نوع خدمات و یا محصول و جامعه هدفی که شما درنظر گرفته اید کارآمد هستند و نسبت به یک دیگر برتری ندارند، حتی در مواقعی می توانید به صورت ترکیبی از آنها استفاده کنید و نتیجه بهتری بگیرید. مهم ترین نکته این است که بتوانید راه درستی را انتخاب کنید که منجر به افزایش نرخ تبدیل و در نهایت فروش شما باشد.

در ادامه به توضیح دقیق تری از هر کدام از این موارد می پردازیم تا بتوانید با درنظر گرفتن همه موارد بهترین مورد را برای کارهای خود انتخاب کنید.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

در ادامه به توضیح برخی از موارد گفته شده می پردازیم.

  • بازاریابی محتوا (Content Marketing):

بازاریابی محتوایی یکی از بهترین راه های مارکتینگ است، در این روش شما می توانید با تولید محتوای با کیفیت و مفید در حوزه تخصصی خودتان، ارزش محتوا و برند خود را افزایش دهید و به عنوان یک مرجع در این زمینه شناخته شوید. این نتایج به شما کمک می کند تا کاربرانی که از محتوای شما استفاده می کنند در صورت رضایت آن را به اشتراک بگذارند و این منجر به جلب اعتماد و خرید آنها از شما می شود.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوایی انواع مختلفی از محتوا را دربر می گیرد. وبلاگ ها، ویدیوها، پست های شبکه های اجتماعی، کتاب های الکترونیکی، بروشورها، مطالعات موردی و غیره همگی نمونه هایی از انواع محتوای محبوب در وب هستند.

مطالعه بیشتر(ارتباط سایت و شبکه های اجتماعی)

  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) :

بیش از 90% تجربه کاربران با فضای مجازی از یک سرچ ساده در گوگل شروغ  میشود که از آن برای خرید و یا سرگرمی استفاده می کنند. این امر خیلی بدیهی است که کاربران تمایل دارند برای خرید و یا سرگرمی با افرادی پیش بروند که رتبه بهتری دارند، با سئو شما می توانید در صفحه نتایج موتور جستجو (مانند گوگل) برای مرتبط ترین کلمات کلیدی خود رتبه بندی کنید و از این راه به تعداد زیادی از خریداران یا مصرف کنندگان بالقوه دست یابید.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما است؛ درحالی که سئو خارج از صفحه شامل تکنیک های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینه سازی فنی وب سایت و موارد دیگر است.

سئو داخلی و خارجی با هم سیگنال هایی را ایجاد می‌کند که گوگل می تواند از آن ها برای رتبه بندی سایت شما استفاده کند. حتی یک زیرمجموعه خاص به نام سئوی محلی وجود دارد که بر بازاریابی مشاغل کوچک برای جوامع محلی آن ها تمرکز دارد. سئو به بازاریابان کمک می کند تا با بهینه سازی محتوای آنلاین، ترافیک وب سایت باکیفیت بالا و پتانسیل تبدیل بالایی داشته باشند.

بزرگ ترین ایرادی که می توان به سئو گرفت این است که نتایج آن در دراز مدت به بار می نشیند؛ این امر شاید برای برخی از صاحبان کسب و کار اندکی وقت گیر باشد؛ به‌خصوص الگوریتم هایی که موتور جستجویی مانند گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند، همیشه به‌ روز می‌ شوند. با این حال با سئو ماندگاری بیشتری برای دیده شدن در نتایج اولیه خواهید داشت.

مطالعه بیشتر (چه طور مقاله سئو بنویسیم؟)

  • تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک مدل تبلیغاتی خاص است که در آن شما فقط به ازای تعداد کلیک هایی که روی تبلیغ خود دریافت می کنید هزینه می پردازید. در نتیجه هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کرده اند، متناسب است. با توجه به این امر، هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا می کند.  در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین ‌می کنید و متناسب با بودجه ای که برای تبلیغات خود در نظر می گیرید، کلیک دریافت می کنید و هزینه می پردازید.

از آنجایی‌ که برای تبلیغات کلیکی معمولاً هزینه اولیه کمی نیاز است، این امر آن را برای مشاغل کوچکی که بودجه محدودی دارند، بسیار مناسب می کند.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی :

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)، همان طور که از نام آن پیداست،همه چیز در مورد استفاده از قدرت محتوا در این شبکه ها برای بازاریابی کسب و کار شما است. شبکه های اجتماعی در دهه اخیر بر رسانه های دیجیتال تسلط داشته اند و میلیون ها یا حتی میلیاردها کاربر را در سراسر جهان جذب کرده اند. همین موضوع آن ها را به منبعی ارزشمند برای افزایش ترافیک تبدیل می کند.

برای موفقیت در این بازار رقباتی شما باید بتوانید، محتوایی تولید کنید که متناسب با نیاز مشتریان شما باشد. برا این کار می توانید محصولات خود را به اشتراک بگذارید یا دکمه های اشتراک‌گذاری رسانه های اجتماعی را در وب سایت خود اضافه کنید. برای جذب کاربران بیشتر سعی کنید صفحات شبکه های اجتماعی و وب سایت شما بیشترین تعامل و ارتباط را با یکدیگر داشته باشند.

مطالعه بیشتر (10 نکته برای داشتن اینستاگرامی موفق)

  • آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز است؟

میزان بودجه لازم به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینه‌ های شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمت های سرسام­ آور تبلیغات تلویزیونی نمی­ توان چشم­ پوشی کرد. اما در روش‌ های بازاریابی آنلاین روش­ های بسیار کم هزینه­ تری موجود است.