نرخ کلیک چیست ؟ 5 راه افزایش نرخ کلیک

قطعا شما هم با این مسئله روبه رو شده اید که، با گسترش و استفاده روز افزون مردم از اینترنت، سایت های آنلاین و شبکه های اجتماعی، رقابت در این حوزه سخت تر از گذشته شده است. در این میان شما باید با بکارگیری ابزارهای جدید و تولید محتوایی بهتر، جایگاه خود را در این رقابت حفظ کنید.

با این توصیفات معیارهایی نیز برای سنجش و رتبه بندی محتوا در موتورهای جستجو مانند گوگل وجود دارد مانند : نرخ کلیک ، تعداد بازدید، نرخ تبدیل فروش، میانگین زمان فعالیت کاربران در سایت و ….

در این مطلب قصد داریم درباره نرخ کلیک و اهمیت آن صحبت کنیم. اگر شما هم از افرادی هستید که رسیدن به مخاطبان هدف و جلب رضایت آنها برایتان مهم است تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

نرخ کلیک چیست ؟ 5 راه افزایش نرخ کلیک

نرخ کلیک چیست ؟

نرخ کلیک یکی از معیارهای مهم در سنجش موفقیت یک کمپین یا میزان ورودی های سایت شما است. هرچه نرخ کلیک شما بالاتر باشد، رتبه شما در موتورهای جستجو بهتر خواهد شد. البته باید دقت داشته باشید این مورد به تنهایی موثر نخواهد بود، کیفیت ورودی ها و محتوای شما نیز باید در حد قابل قبولی باشند.

نرخ تبدیل (CTR) مخفف Click Trough Rate است و به این شکل تعریف می شود : فرض کنید لینک موردنظر شما بارها به کاربران مختلف نمایش داده می شود، نسبت کلیک روی لینک شما به تعداد کل نمایش آن را نرخ کلیک یا CTR می گویند. بیشترین میزان نرخ کلیک درحال حاضر در جستجوهای گوگل اتفاق می افتد، ولی به صورت کلی هر لینکی که شما در تبلیفات یا ایمیل ها استفاده کنید CTR دارند.

 

چگونه نرخ کلیک را محاسبه کنیم ؟

قبل از اینکه به بررسی فرمول محاسبه این میززان بپردازیم، درباره دو مفهوم impression و CTR صحبت کنیم. پیش تر درباره نرخ کلیک توضیخ دادیم =، ولی impression چیست ؟ چه چیزی را به ما نشان می دهد و چرا باید برای ما مهم باشد ؟

نرخ کلیک چیست ؟ 5 راه افزایش نرخ کلیک

زمانی که برای نتیجه ای جستجو می شود، لیستی از لینک های مرتبط به کاربر نمایش داده می شود، برای تمام لینک هایی که به کاربر نمایش داده می شوند یک impression اختصاص داده می شود. به طور کلی ایمپرشن، نشان دهنده تعداد دفعاتی است که لینک شما نمایش داده شده است.

با توجه تعریف فوق می توان اینگونه نتیجه گرفت که ممکن است لینک شما ایمپرشن بالایی داشته باشد ولی تا زمانی که روی آن کلیک نشود، فایده ای نخواهد داشت. با توجه به این نکات، فرمول محاسبه نرخ تبدیل به صورت زیر خواهد بود :

درصد نرخ تبدیل = ( تعداد کلیک / تعداد کل بازدیدها) * 100

ممکن است در یک صفحه از سایت شما کلمات مختلف، نرخ کلیک های متفاوتی نیز داشته باشند. در نتیجه نرخ کلیک آن صفحه از سایت شما، به صورت میانگینی از این درصدها خواهد بود.

 

نرخ کلیک طبیعی (Organic CTR) چیست ؟

شاید شما هم با این تبلیغات مواجه شده باشید که می گویند نرخ کلیک شما را تا درصد قابل توجهی در مدت زمان کوتاه افزایش می دهند، اما عملا اینکار غیرممکن است زیرا برای افزیش این عامل در مدت زمانی کوتاه باید از عواملی مثل ربات یا افراد کلیک زن استفاده کرد. شاید با این روش بتوان برای مدتی الگوریتم های گوگل را دور زد اما پس از قطع شدن این روند صفحه و یا سایت شما به جایگاه اصلی خود یا حتی پایین تر از آن بر میگردد. در نتیجه استفاده از این چنین روش هایی سودی برای شما نخواهد داشت، افزایش نرخ کلیک طبیعی، زمانبرتر و دشوار است اما اگر به درستی این مسیر را طی کنید به نتیجه مطلوبی خواهید رسید. نرخ کلیک ارگانیک از ترافیک ارگانیک شما در گوگل بدست می آید.

 

نرخ کلیک چیست ؟ 5 راه افزایش نرخ کلیک

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد ؟

نرخ کلیک در مواردی مثل سایت، اینستاگرام، فیسبوک و … کاربرد دارد و در هرکدام به اشکال مختلفی تعریف می شود. اما در حالت کلی میتوان آن را به 2 عامل وابسته دانست، اول جایگاه شما در نتایج گوگل و دوم رقبایتان.

همه افراد وقتی برای مطلبی را گوگل جستجو می کنند نهایتا تا صفحه دوم نتیج نمایش داده شده برای خواندن مطالب پیش می روند، در این بین صفحاتی که جایگاه اول تا سوم را در نتایج دارند احتمال خیلی بیشتری برای کلیک شدن نسبت به بقیه صفحات دارند، از این رو اگر صفحه و یا سایت شما جایگاهی در این رتبه بندی نداشته باشد احتمال کلیک شدن روی آن زیاد نیست.

باید این مورد را هم درنظر داشته باشید اگر در حوزه فعالیتی شما رقیبانی وجود دارند که فعالیت های مستمر و با کیفیت آنها باعث شده است تا جایگاه بهتری نسبت به شما در گوگل داشته باشند، کار سخت تری برای بهبود جایگاه در گوگل و افزایش نرخ کلیک خود خواهید داشت. با تمام این توضیحات می توان متوجه شد که عدد ثابتی برای نرخ کلیک نمی توان در نظر گرفت از این رو، یک CTR خوب بین بازه 2 تا 100 درصدی تعریف می شود.

 

5 راهکار برای افزایش نرخ کلیک :

1) از عنوان های جذاب برای مطالب خود استفاده کنید.

امروزه کاربران وقتی برای برای پیدا کردن جواب سوالات خود وارد گوگل می شوند شما بین 3 الی 5 ثانبه فرصت خواهدی داشت تا با عنوان خود، کاربران را جذب و برای خواندن ادامه مطلب مشتاق کنید، پس باید در انتخاب عناوینی که برای صفحات خود انتخاب می کنید دقت بالایی داشته باشید.

 

2) توضیحات و متا دسکریپشن را دست کم نگیرید.
توضیحاتی که در جستجو گوگل، زیر هر عنوان نشان داده می شود، تگ توضیحات یا متا دیسکریپشن نام دارد. نوشتن یک توضیح کوتاه در مورد صفحه مورد نظر که البته جذاب هم باشد، باعث جلب توجه کاربر می شود. حدود 168 کاراکتر می توانید در این قسمت استفاده کنید. جدا از عنوان، این توضیحاتی که زیر عنوان نشان داده می شود باید باعث ترغیب کاربر برای کلیک کردن شود، طوری که حس کند الان چه چیزی در انتظارش است.

3) از نشانه گذاری های استاندارد یا همان اسکیما غافل نشوید!
قطعا دیده اید در کنار توضیحات و عنوان در گوگل یک سری نشانه‌گذاری ها هم وجود دارد که در چشم کاربر موثر است. مثلا ستاره های زرد رنگی که به صورت سیستم امتیازدهی به سایت شما، در زیر عناوین تان ظاهر می‌شود، در کلیک کاربر موثر است. یا قرار دادن عکس بند انگشتی مربوط به عنوان یا فیلم نیز شانس کلیک عنوان شما را در بین سایت های دیگر بالا می‌برد. همچنین گذاشتن پرانتز یا کروشه در عنوان یا توضیحات نیز می‌تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد.

4) برند سازی و تبدیل کلمه کلیدی به برند.

اگر دقت کرده باشید، امروزه اغلب مردم که عاشق نوتلا هستند، به جای به کار بردن واژه شکلات صبحانه یا شکلات کاکائویی، نوتلا را به کار می برند. درواقع شرکت نوتلا توانست با برندسازی خود، کلمات کلیدی را که مردم به دنبال آن بودند، تبدیل به برند خود کند. در این مسیر باید صبوری به خرج دهید و به برندینگ ادامه دهید تا بتوانید چنین جایگاهی را در گوگل به دست آورید.

 

5) از عناوین تکراری استفاده کنید و پر از کلمات کلیدی استفاده نکنید.

گفتیم از کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید، اما نه اینکه هر دو کلمه یکبار کلمه کلیدی را در عنوان بیاورید. یک زمانی راجع به یک عنوان مثلا کمر درد جستجو کنید می بینید هر عنوانی که در گوگل می آید همه شبیه به هم است، حالا شما هم برای شروع از این عناوین تکراری استفاده کنید که دیگر سایت تان عملا دیده نمی شود. وقتی زیاد از کلمات کلیدی استفاده می کنید، گوگل این کلمات را مانند حروف اضافه می شمارد و عملا نتیجه معکوس برایتان رقم می خورد.

 

تاثیر نرخ کلیک یا CTR روی سئو سایت

سئوکاران می دانند برای بهینه سازی سایت و بهبود سئو، از تاثیر نرخ کلیک سایت نباید غافل شد. هرچه کلیک روی سایت شما بیشتر باشد یعنی بازدیدکننده های بیشتری به سایت تان سر زدنده اند و این عاملی برای بهبود سئوی سایت تان است. عملا زمانی‌که نرخ کلیک شما بالا می رود، بازدید از سایت‌ نیز بالا می‌رود که در سئو موثر است.