باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان به گردآوری مشتریان یک مجموعه می‌گویند در شرایطی که اطلاعات آنها نیز ثبت شود. بانک اطلاعاتی حاصل از اطلاعات مشتریان باعث می‌شود که صاحبان کسب و کار بتوانند برای بازاریابی، فروش، تبلیغات و … برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند.

هدف باشگاه مشتریان، ایجاد ارتباط مستقیم و غیرمستقیم بین اعضاء و سازمان‌ها و تقویت این ارتباط است. همچنین این واحد به برقراری و گسترش روابط بین فردی بین مشتریان و افزایش وفاداری آنها از طریق تعمیق ارتباطات دوستانه و عاطفی کمک می‌کند.

مزایای باشگاه مشتریان

راه‌اندازی باشگاه مشتریان برای هر کسب و کاری مزایای بیشماری به همراه خواهد داشت. از جملۀ این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کاهش هزینه‌های بازاریابی و مشتری‌یابی

 زمانی که مشتریان فعلی را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنیم، دیگر نیاز کمتری برای یافتن مشتریان جدید داریم.

2. اندازه‌گیری بهتر و دقیق‌تر نیازهای مشتریان

با ثبت اطلاعات مشتریان در بانک اطلاعاتی باشگاه، می‌توان خریدهای آنها را نیز ثبت کرد و نیاز آنها را نسبت به خریدهای قبلی، سن، جنسیت و … تخمین زد.

3. مدیریت بهتر تماس‌ها

از طریق راه‌اندازی باشگاه مشتریان می‌توانید ارتباط مداوم خود با مشتریان را حفظ کنید و طرح‌ها و محصولات و پویش‌های جدید خود را به اطلاع آنها برسانید.

4. افزایش سرعت بازگشت سرمایه

با افزایش خرید مشتریان، تحریک مشتریان وفادار به بازاریابی دهان به دهان و حفظ مشتریان موجود، سوددهی کسب و کار افزایش یافته و سرعت بازگشت سرمایه نیز بالاتر می‌رود.

5. ایجاد تمایز در مشتریان سودآور و تمرکز بر آنها

با گروه‌بندی مشتریان خود، مشتریان وفادار را از سایرین جدا کنید. سعی کنید ارزش‌های پیشنهادی بیشتری به این دسته از مشتریان خود ارائه دهید. حسن مشتری وفادار در این است که علاوه بر خرید مجدد، برای شما تبلیغات رایگان انجام می‌دهد و شما را به اطرافیان خود نیز معرفی می‌کند.

اجرای باشگاه مشتریان مشاوره رایگان

معایب باشگاه مشتریان

با وجود مزایای بیشمار باشگاه مشتریان، این روش معایبی نیز دارد.

1. تقلید همۀ کسب و کارها از یکدیگر و تکرار روش‌های یکسان

مراقب باشید که مشتریانتان ریزش نکنند. استفادۀ همۀ کسب و کارها از روش‌های مشابه، بدون افزایش کیفیت محصولات منجر به از دست دادن مشتریان می‌شود. یکی از این روش‌ها ارائۀ تخفیف‌ است. تخفیف اصولی می‌تواند سودمند باشد ولی اگر برنامه و راهبرد دقیقی برای پیاده‌سازی آن وجود نداشته باشد منجر به رکود کسب و کار خواهد شد.

 

2. عدم استفادۀ کسب و کارها از بازاریابی اجازه‌ای

ارسال بیشمار پیامک به مشتریان در حالی که راهی برای خروج و انصراف آنها در نظر نگرفته باشید منجر به نارضایتی مشتریان خواهد شد.

3. اطلاعات اشتباه

همکاری نکردن مشتریان و ارائۀ اطلاعات غلط از سمت آنها، منجر به نتیجه‌گیری‌های اشتباه می‌شود.

4. عدم تشخیص رفتار خریدار

در باشگاه مشتریان شما می‌توانید نرخ خرید مشتری را متوجه شوید ولی رفتار خرید مشتری مخفی می‌ماند. ممکن است مشتری به خاطر مزایای باشگاه از شما خرید کند و شما به اشتباه تصور کنید که او به محصولتان نیاز دارد.

طراحی و اجرای باشگاه مشتریان

برای راه‌اندازی باشگاه مشتریان حرفه‌ای، مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. ابتدا مشخص کنید که از راه‌اندازی باشگاه مشتریان چه هدفی دارید و قصد دارید به چه نتایجی برسید.
  2. اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید و یک بانک اطلاعاتی کامل از افرادی که از شما خرید می‌کنند تهیه کنید.

اگر کسب و کار شما مجهز به سیستم ارتباط با مشتری (CRM) باشد به راحتی می‌توانید الگوهای مصرف مشتریان را شناسایی کنید و مشتریان پرسود خود را از سایرین مجزا کنید.

  1. به دنبال برنامه و طرحی باشید تا اعضای باشگاه خود را تشویق به خرید بیشتر کنید. ارائۀ کد تخفیف اصولی، دریافت امتیاز در ازای معرفی مشتریان دیگر، تبدیل امتیازات به جایزه و … می‌تواند مشوق مشتریان باشد.
  2. به مشتریان خود به طرق مختلف مانند ارسال ایمیل، ارسال پیامک، عضویت در گروه‌های مربوط به کسب و کار شما در شبکه‌های مجازی و … اطلاع‌رسانی کنید.
اجرای باشگاه مشتریان مشاوره رایگان
طراحی سایت

همین الان شروع کنید

درخواست بررسی سایت

مقالات مرتبط

با خواندن مقالات به روز سایت بینا، مهارت های خود را در طراحی سایت افزایش دهید و همچنان در رقابت با رقبایتان، پیشتاز باشید.